Position Green tar sikte utomlands – rekryterar 14 personer

Karriär Företaget Position Green jobbar med att hjälpa andra företag med sin hållbarhetsrapportering. Hittills har de mest funnits i Sverige men nu rekryterar de 14 nya personer och fokuserar blicken ännu mer utanför landets gränser.

Position Green tar sikte utomlands – rekryterar 14 personer
Position Green utökar, här är nästan alla av de 14 nya medarbetarna. Foto: Position Green

I takt med att näringslivets hållbarhetsarbete utvecklas, ökar också efterfrågan på enkla lösningar på hållbarhetsrapporteringen. Hittills Position Greens kunder främst varit i Sverige men nu förbereder sig företaget för att möta en efterfrågan från utländska bolag.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Miljö & Utveckling premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
Redan prenumerant?
Daniel Gadd, vd, Position Green.
Foto: Cecilia Wendt.

– Vi ser en kraftig efterfrågan från företag på en smart lösning för att sköta hållbarhetsrapportering, vilket vi erbjuder. Vi känner dels att vi har hittat rätt kring vad marknaden behöver samtidigt som hållbarhetsfrågan klättrar högre upp på dagordningen för varje dag som går, säger Daniel Gadd, vd på Position Green.

Varför tror du att företagen är så intresserade av er tjänst?

– Jag tror många känner ett ökat tryck från bland annat finansmarknaden, olika regelverk, anställda, kunder och det är sammantaget många krafter som sätter press på företagen att hålla koll på sin hållbarhetsdata. Man kan inte riktigt komma undan med att inte ta hållbarhetsfrågan på allvar längre, och det kommer bara bli viktigare att ha stenkoll på sin data, säger Daniel Gadd.

Varför väljer ni att satsa internationellt?

– Det är intressant för att vi är och har varit väldigt fokuserade på Sverige, men under det senaste året har vi har fått ett ökat intresse från bland annat Holland, England, USA och Danmark, vilket gjort att vi fått in kunder från andra länder.

Det som gör den internationella satsningen så spännande för Position Green, är enligt Daniel Gadd att se hur företag i andra länder ligger till i sitt hållbarhetsarbete.

– Det är en utmaning att inta nya marknader samtidigt är vi väl förberedda och vi ser också att de standarder som de globala klimatmålen, GRI och GHG-protokollen som vi har inbyggt i plattformen används på samma sätt i andra länder, säger Daniel Gadd.

Verkar utomlands från Sverige

Företaget har redan startat upp samarbeten med andra företag och han nämner att hade någon frågat honom för två år sedan kring en expansion utomlands, så hade han nog tänkt att de skulle ha fysiska kontor i olika länder. Men mycket har förändrats och nu kan de verka utomlands fast från Sverige.

– Vi kan ta möten och sköta försäljningen och onboarding digitalt från Sverige. Det som sker nu är att vi kommer sätta ännu mer fokus på det med en landsansvarig för att bygga upp marknaden, berättar Daniel Gadd.

Vad är målet fram över?

– Främsta målet är att fortsätta driva och utveckla världens bästa plattform för hållbarhetsrapportering, det är vårt långsiktiga mål som aldrig kommer att ta slut då det hela tiden dyker upp nya standarder, hållbarhetsutmaningar och värden som vi kan skapa för våra kunder, säger Daniel Gadd, säger Daniel Gadd.

För att bli den bästa krävs det enligt Daniel Gadd att organisationen på kortsikt växer inom olika delar.

— Vi behöver växa organisatoriskt det vill säga få in rätt kompetens, men även geografiskt eftersom vi lär oss otroligt mycket av andra kulturer och marknader, förklarar han.

Datainsamlingen den tuffaste utmaningen

Position Green jobbar mest med större företag som har kontor, fabriker och lager runt om i världen. Men att samla in all data från tjänsteresor, vattenförbrukningen, energiförsörjningen transporter, eller avfall är en stor utmaning, framförallt när alla jobbar väldigt olika, enligt Daniel Gadd.

– Det ser väldigt olika ut bland företagen. Vissa har jobbat med hållbarhet väldigt länge men sitter i exceldokument eller gamla system och harvar men de vet rätt ofta vad de vill mäta. Sedan har vi de som är i början av sitt hållbarhetsarbete och då är det mer att vi hjälper dem med vad, var och hur de ska mäta, säger Daniel Gadd.

Vad är det som gör att ni vill satsa på det här?

– Om vi kan visa våra kunder mycket mer exakt, så här ser det ut i er organisation, då kan de ta bättre beslut och öka omställningstakten mot en mer hållbar verksamhet, säger Daniel Gadd och fortsätter:

– En sak som jag tycker är roligt inom hållbarhetsområdet är att många vill dela med sig till andra kunder, i vissa fall även mellan konkurrerande företag, de har ett högre mål att vi alla ska bli bättre och det känns väldigt positivt.

Biologisk mångfald

Klimat

Krönika

Karriär

Webbinarium

Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.