I en ny Sifo-undersökning som telekombolaget Tele2 står bakom har 400 chefer intervjuats om sitt hållbarhetsarbete.
Företag tror att telekom och it kan förbättra hållbarhetsarbetet
Undersökning Företag tror att de kan förbättra sitt hållbarhetsarbete genom att använda telekom och it, det visar en ny undersökning från Tele2 och Sifo. Samtidigt väljer få företag att satsa på it och telekom för att ändra sin påverkan på klimat och miljö.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
Resultatet från undersökningen visar att fler än 84 procent av de tillfrågade anser att hållbarhetsarbetet har en stor inverkan på deras verksamhet. Och sex av tio tror att hållbarhet kan skapa tillväxt för verksamheten i framtiden.
Digitala möten bidrar till hållbarhetsarbetet
Pandemin har gjort att många företag tänkt om kring möten och att träffas fysiskt. Det märks även i undersökningen. Cheferna får svara på vad inom it och telekom som kan göra störst nytta för att minska påverkan på miljö och klimat.
Flest svarar att bra digital mötesteknik som bidrar till färre affärsresor och distansarbete är den handling som kan göra störst skillnad.
Hållbarhetschefer tror mest på internet of things
Slutligen finns det ett resultat som sticker ut i undersökningen. Nämligen att hållbarhetscheferna är mer positiva till olika it- och telekomlösningar för ökad hållbarhet än exempelvis vd och vice vd.
Det blir extra tydligt när det kommer till att använda Internet of Things i hållbarhetsarbetet. Där ser hela 65 procent av hållbarhetscheferna positivt på möjligheterna, jämfört med 47 procent av övrig ledning och endast 34 procent av vd och vice vd.
Få ser telekom och it som viktigast i hållbarhetsarbetet
Cheferna även frågan om vilken hållbar handling som de upplever gör mest nytta för miljö och klimat. Och där kommer it och telekom sist. Flest tycker i stället att återvinning, val av drivmedel eller energibolag gör störst nytta.
Enligt rapporten beror resultatet på att telekombolagen inte kommunicerat tillräckligt kring de möjligheter som finns. Men även att mediabevakningen haft mer fokus på resor, förnybar energi och andra områden med mer uppenbar miljöpåverkan.
Telekom- och it bolag sämre på att kommunicera miljö
Att telekombolaget varit sämre på att kommunicera kring miljö och hållbarhet styrks även av den undersökning som Konsumentverket presenterade för en vecka sedan, och som Miljö och Utveckling skrev om här.
I undersökningen, där även Tele2 ingår, tillhör företag inom telefoni, abonnemang, internet, en av de grupper som i mindre utsträckning använder miljöargument i sin marknadsföring.