X2000 står som kronjuvelen i SJ:s tågflotta och trafikerar dagligen företagets mest betydelsefulla rutter. Men tågen, som sattes i drift i början av 1990-talet, har nått sin tekniska livslängd och behöver ersättas.
Nya X2000: Så har flottan återbrukats
Cirkularitet X2000-tågen, som har varit i tjänst i över tjugo år, uppgraderas i stället för att ersättas. Martin Ekequist, programdirektör på SJ, berättar om utmaningar, avvägningar och lösningar som har präglat återbruksprojektet.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
– För att möjliggöra fortsatt drift av tågen insåg vi att vi var tvungna att vidta åtgärder gällande flottan. Vi stod inför valet att antingen köpa en helt ny tågflotta eller förnya och förlänga livslängden på den befintliga. Valet föll på det senare alternativet, och från cirka 2010 inledde vi upphandlingar och avtal, säger Martin Ekequist, programdirektör för X2 på SJ, till Miljö & Utveckling.
Projektet omfattar samtliga 37 tågset i SJ:s flotta, vilket totalt innebär 270 vagnskorgar.
Har alla vagnar blivit restaurerade?
– Nej, arbetet genomförs successivt eftersom vi vill fortsätta köra tågen under processen. Med tanke på att flottan fortfarande är i drift, är det varken önskvärt eller möjligt att ta ut alla tåg samtidigt. För närvarande har vi sex nya X 2000-tåg i trafik, och vi har planerat att restaurera de återstående cirka 30 tågen fram till 2027, säger Martin Ekequist.
Kan du berätta mer om vägvalet mellan att köpa nytt och restaurera?
– Det finns flera faktorer, ekonomi, hållbarhet, trafik och infrastruktur. Vid tidpunkten fanns det heller inget färdigt fordonssystem som klart överträffade X 2000 när det kom till svenska förhållanden. Faktum är att X 2000 är specifikt designat och konstruerat för att fungera optimalt på svenska järnvägsspår.
Hur har vagnarna återbrukats?
– De viktigaste komponenterna som vi har återanvänt är främst vagnarnas boggier, som utgör underredet med hjul som fördelar lasten över flera axlar, samt själva korgstrukturen. Produktionen av högkvalitativt stål är för närvarande en process som genererar betydande koldioxidutsläpp. Genom att återanvända det tidigare tågets skal har vi gjort en betydande insats för miljön och totalt har vi sparat över 5 000 ton rostfritt stål.
Martin Ekequist förklarar vidare att de äldre vagnarna är utrustade med teknologi från 1980-talet och att i stort sett alla tekniska komponenter ersätts för att uppdatera och modernisera tågen.
– Vi strävar efter att återanvända så mycket som möjligt av det vi demonterar. Det innefattar allt från huvudtransformatorer, vagnsbatterier och likströmsomvandlare till sittdynor och armstöd. Vi försöker använda dessa komponenter både på de befintliga X 2000-tågen så länge de är i drift och på andra fordon där komponenterna är kompatibla.