Flygbolagens bakläxa – måste sluta grönmåla

KOMMUNIKATION Europeiska flygbolag använder vilseledande klimatpåståenden i sin marknadsföring, enligt EU:s konsumentnätverk CPC, som nu kräver åtgärder.

Flygbolagens bakläxa – måste sluta grönmåla
Flera flygbolag ställs nu mot väggen. Foto: Adobe Stock.

Förra året anmälde Sveriges Konsumenter och 22 andra medlemsorganisationer 17 flygbolag, däribland SAS, för greenwashing. Det innebär att bolagen ger felaktiga intryck av klimatkompensationens effekter, har nettonollmål som inte kan verifieras och använder termer som ”hållbar” och ”ansvarsfull” utan tillräcklig grund.

Nu har Europas konsumentmyndigheter bekräftat anmälningarna och kräver att flygbolagen skärper sig.

– Det är fantastiska nyheter att myndigheter från hela Europa erkänner att konsumenter har blivit lurade av flygbolagens greenwashing. Det är oacceptabelt att flygbolag har kunnat få konsumenter att betala för att klimatkompensera sina resor – utan bevis för att kompensationen funkar över tid – eller att träden ens planteras, säger Monique Goyens, chef för BEUC, som samlar europeiska konsumentorganisationer från 32 länder, i en kommentar.

Bolagen uppmanas att inom 30 dagar se till att deras marknadsföring inte strider mot EU:s konsumentlagstiftning. Om de inte åtgärdar detta kan CPC vidta åtgärder, inklusive sanktioner.

– Flyget är en av de branscher med störst utsläpp. Att just flygbolagen ägnar sig åt greenwashing är därför särskilt allvarligt. Nu utgår vi från att de gör som myndigheterna kräver och skärper sig, säger Johanna Hållén, generalsekreterare för Sveriges konsumenter, en av organisationerna bakom anmälan.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.