Idag kör flygplan mest på flygfotogen, ett smutsigt drivmedel som genererar mängder med miljöfarliga ämnen som exempelvis aromater, svavel och polyaromater. Men med syntetiska bränslen kan flyget bli renare och fritt från svavel och aromater, och om biomassa används som råvara kan koldioxidutsläppen från flygplanen minska med hela 95 procent.
Dieselmotorer
Oroboros AB tillverkar drivmedel för dieselmotorer ur förnyelsebara råvaror. De säljer produkten Eco–Par, är ett bränsle för dieselmotorer som tillverkas ur naturgas och just nu jobbar företaget med att även ta fram ett alternativt biobränsle för flyget.
– Skillnaden mellan jetbränsle och dieselolja är inte särskilt stor och vi tror att ett syntetiskt jetbränsle kan finnas på marknaden redan om 5-10 år, säger Andreas Eklund som är ansvarig för projektet på Oroboros.
Inga ombyggnader av motorer
Det nya flygbränslet görs av naturgas och förhoppningen är att det i framtiden också ska kunna göras av biomassa. Tillverkningen av syntetiska drivmedel sker genom att energirik råvara, exempelvis naturgas eller biomassa omvandlas till syntesgas som är en blandning av kolmonoxid och vätgas. Sedan renas syntesgasen och omvandlas till syntetiska drivmedel via en katalysator bestående av kobolt eller järn.
– Vad vi kan se blir det ingen skillnad på bränslet, oavsett vilken råvara som används, säger Andreas Eklund.
Projektet har pågått sedan 2001 och för närvarande väntar tester i brännkammare där bland annat vanligt jetbränsle och syntetiskt jetbränsle ska testas och jämföras.
Flygbränslet kommer att fungera i vanliga jetmotorer och några ombyggnader av motorerna är alltså inte nödvändiga. Det ska också klara internationella standarder för jetbränsle och gå att blanda med traditionellt flygfotogen.
Marknad
Andreas Eklund ger syntetiska bränslen för flyg en god framtidsprognos. Särskilt eftersom exempelvis biosyntetiska bränslen nästan inte ger några bidrag till växthuseffekten alls. Även syntetiska bränslen baserade på naturgas ger minskade koldioxidutsläpp med upp till 30 procent.
Redan idag körs vissa flygningar på 50 procent syntetiskt jetbränsle baserat på kol och naturgas på vissa håll i världen, men det är ännu inte särskilt vanligt och i Sverige finns det inget bolag som använder sig av syntetiskt jetbränsle som drivmedel.
Vad det syntetiska biobränslet kommer att kosta kan Andreas Eklund inte svara på. Dess konkurrenskraft beror på pris för biomassa, hur stor anläggning som byggs för att producera bränslet, vilken prioritet miljöfrågan ges och på hur oljepriset kommer att utvecklas framöver.
– Men redan idag omgärdas flygplatserna av krav på att de inte får släppa ut med än en viss kvot av luftföroreningar och det bör påverka vad man väljer att satsa på för bränsle, konstaterar Andreas Eklund.