Miljöengagemang som smittar

Tetra Laval har genom sina transport- och reseinköp påverkat miljötänkandet hos leverantörer över hela världen. Drivande kraft i arbetet är Ralph Höglund, inköpschef och en av fem slutkandidater till priset Utmärkt miljöledarskap 2003.

Ralph Höglunds engagemang för miljöfrågor väcktes till viss del när familjen bodde i centrala Malmö. Han oroade sig mycket över mängden lastbilar som ständigt passerade utanför fönstret. Nu har de flyttat upp till Karlshamns skärgård och även här är miljöproblemen märkbara.

– När jag var liten fanns det mycket fisk här, nu finns det nästan ingen alls. Östersjön håller på att dö! utbrister Ralph Höglund upprört.

Som chef för Tetra Laval Group Transport & Travel har han stora möjligheter att påverka leverantörernas miljöarbete. Gruppen har sin bas i Lund och ingår i Tetra Laval-gruppen, som består av företagen Tetra Pak, DeLaval och Sidel. Den består av 15 anställda som arbetar globalt. Varje år köper man in transporter och resor för över en miljard kronor. I verksamheten ingår logistik och internationella flyttningar. Man sysslar också med travel management, vilket innebär att kontraktera resor och allt som hör till, exempelvis hotellvistelser, taxiresor och hyrbilar. Listan på leverantörer är lång och omfattar resebyråer, flyttfirmor, rederier, taxibolag, flygbolag och flygfraktbolag.

Miljövänligare bränsle

Tetra Paks miljöarbete vad gäller transporterna kom igång på allvar i början av 90-talet och inledningsvis var målet att en så stor del av transporterna som möjligt skulle gå via järnväg. En rad problem uppkom genast. Det var kostsamt och få kunder var järnvägsanslutna. Dessutom måste vagnarna byggas om för att undvika skador på godset vid växling. Man fortsatte med att titta på kombitrafik, där tåget kombineras med lastbilar. En vändpunkt kom när man började titta på miljödiesel klass 1. Det var nytt på marknaden och såldes av Statoil. Efter möten med Statoil och transportören Bilspedition, numera Schenker, gjordes en test där alla transporter från en fabrik i Forshaga kördes till Arla i Kallhäll utanför Stockholm med miljödiesel klass 1. Det enda problemet var kostnaden, det blev 30 procent dyrare att använda miljödiesel. Men efter några år sjönk priset eftersom skatten togs bort.

Dominoeffekt

Arbetet med att införa miljödiesel som bränsle fortsatte med flygbolagen och rederierna. Tetra Laval krävde att deras vägbaserade anslutningstransporter skulle använda miljövänligare bränsle. Det gav en dominoeffekt där leverantörerna i sin tur började ställa krav på sina åkare.

– Det var katten på råttan, råttan på repet, berättar Ralph Höglund.

Han tror att det bästa sättet för ett företag att förbättra sitt miljöarbete är att börja med små steg, till exempel med kontoret och sedan gå över till den del av verksamheten som är mest negativ för miljön, vilket oftast är transporterna. En del av företagets leverantörer i södra Europa var väldigt skeptiska till en början och undrade vad det var man hade fått för sig där uppe i Norden. Men de insåg snart fördelarna och påverkade sina leverantörer. Ralph Höglund ser miljöarbete som en möjlighet till samarbete mellan företag.

– Genom att utbyta erfarenheter ska vi hjälpas åt att sätta press på de som förorenar.

Information och certifiering

När det gäller reseinköpen och flyttverksamheten har information och utbildning varit viktigt för att påverka. Hyrbil- och taxibolagen uppmanas att söka efter miljövänligare däcktyper och bränslen. Chaufförerna har tagit initiativ till att lära sig att köra mjukare och bolagen rekommenderas att installera GPS i bilarna. Företaget har även ställt krav på miljöcertifiering hos sina större leverantörer. Flyttfirmor över hela världen har certifierat sig enligt ISO 14 000 efter påtryckningar från Tetra Laval. I avtalen med resebyråer finns en klausul som kräver att företaget förbättrar sitt miljöarbete.

– Man behöver inte göra allt på ett år, men man måste kunna visa på framsteg, menar Ralph Höglund.

Tregradig skala

För att kontrollera att leverantörerna verkligen lever upp till miljökraven används en enkät som utformats av föreningen Nätverket för transporter och miljön, NTM. Tetra Laval har också utarbetat en egen tregradig skala där grönt står för bra miljöval, gult för godkänt och rött för underkänt ur miljösynpunkt. De leverantörer som Tetra Laval anlitar måste leva upp till den gula nivån. Ligger de på rött under ett år och det inte rättas till så blir det inget nytt avtal. Det är viktigt att inte skälla på de leverantörer som är dåliga på miljö. I stället måste man få dem entusiastiska inför omställningen.

– De flesta ser det som en utmaning, säger Ralph Höglund.

Lönsamt miljöarbete

Ralph Höglund menar att leverantörerna genom att följa Tetra Laval Group Transport & Travels åtgärder sparar på mer än miljön. Ett exempel är åkerierna som med hjälp av mjukare körning och installering av GPS kan minska sin bränsleförbrukning med tio till femton procent.

– Det kostar initialt, men sedan lönar det sig.

Nomineringen till Utmärkt Miljöledarskap 2003 ser han som en bekräftelse på att företaget jobbar på rätt sätt. Just nu miljöutbildas avdelningens personal och under året kommer man att göra mindre revisioner hos leverantörerna med hjälp av NTMs miljöenkät. Med hjälp av nya avtal med företag i Polen, Ukraina och Ryssland hoppas företaget kunna sprida miljötänkandet ytterligare.

– Det finns hur mycket som helst att göra! säger Ralph Höglund entusiastiskt.

Fakta, Ralph Höglund:

Ålder: 58

Bor: I Karlshamns skärgård.

Karriär: Arbetade först på sin fars skeppsmäkleri i Kalmar, sedan med liknande arbetsuppgifter i Tyskland, England och Brasilien. Anställd av Tetra Laval sedan över 25 år.

Drivkraft: Att få leverantörer över hela världen att förbättra sitt miljöarbete.

Framtidsdröm: Att efter pensionen få jobba med miljöfrågor i någon organisation.

Favoritställe: Blekinge och Bohusläns skärgård.

Bästa färdmedlet: Veckopendlar till Lund med bil, ibland med rapsolja som bränsle. På fritiden segelbåt.

Alternativ karriär: Något inom resebranschen.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.

Det senaste