Lots tar hand om bilverkstädernas farliga avfall

En stor container på bilverkstadens bakgård där allt från oljespill till bilbatterier och glykol blandats i en salig röra, det var återvinningsmetoden för bara några år sedan. Men kraven har blivit hårdare på sortering och återvinning av farligt avfall. En insamlingsmodell som nått framgångar på marknaden är Lots Miljösystem.

Runt 80 bilar passerar dagligen verkstadsgolvet på Din Bil Syd ABs verkstad på Kabingatan i Malmö. Det är batterier och oljefilter som ska bytas, kopplingar som gått sönder samt mycket annat som behöver lagas och fixas. En omfattande verksamhet innebär också att företaget producerar en hel del miljöfarligt avfall.

– Årligen skickar vi exempelvis i väg cirka 1300 kilo bilbatterier, 1500 kilo oljefilter och 700 kilo glykol till återvinning, berättar Per–Åke Jönsson på Din Bil Syd.

Var sak på sin plats

Förut slängdes allt farligt avfall på samma ställe, i en stor container som sedan skickades iväg för deponering. Idag står istället flera olika behållare i Din Bil Syds verkstäder. Sedan mitten på 1990–talet har de använt miljösystemet Lots. Nu häller mekanikerna spilloljan i en behållare, glykolen i en annan och bilbatterierna läggs i en tredje behållare.

– Förutom att vi blivit mycket duktigare på att sortera har arbetsmiljön blivit bättre. Förut lade mekanikerna oljeindränkta pappersbitar och och annat skräp direkt på golvet och sen fick den som städade plocka upp. Det var inte hälsosamt varken för de som arbetade i den miljön på dagarna eller för de som skulle städa, konstaterar Per–Åke Jönsson.

Så här fungerar lots

Lots miljösystem är framtaget av Sysav Kemi och bygger på att standardiserade behållare för fast och flytande avfall placeras ut hos kunden. Varje avfallstyp har en egen behållare och alla är de märkta med skyltar med en egen färg för att underlätta sorteringen. På behållarna finns också en streckkod som anger vad som finns i behållaren och från vilket företag den kommer.

Behållarna hämtas upp vid de tidsintervaller man kommit överens om och i Skåne transporteras de till Sysav Kemis anläggning i Malmö. Via ett halvautomatiskt system kontrolleras innehåll, vikt och vilken kund behållaren kommer ifrån. Beroende på innehåll töms sedan avfallet vid olika stationer, fast avfall läggs i respektive avfalls lagercontainer och flytande avfall pumpas upp i rätt tanker via tömningsledningar. Behållarna tvättas sedan på ut och insidan och skickas så småningom tillbaka till kunden.

– Behållarna är mycket tåliga och vissa har varit med ända sedan starten 1994. Tömningssystemet är praktiskt eftersom vi slipper handskas med emballage som inte går att återanvända, säger Margaretha Franzon på Sysav Kemi i Malmö.

Återvinning i fokus

Det sorterade materialet skickas sedan iväg till olika behandlingsanläggningar där det tas om hand och återvinns. Glykolen och spilloljan skickas till Danmark och oljefiltrena till Halmstad.

– Eftersom materialet från Lots är välsorterat är det relativt lätt att hitta företag som är intresserade av att återvinna det. Vi försöker hela tiden hitta nya återvinningsmöjligheter, en fördel är att vi befinner oss nära Danmark och även kan söka potentiella behandlingsmottagare i norra Europa, säger Margaretha Franzon.

Per–Åke Jönsson på Din Bil Syd AB är generellt nöjd med Lots miljösystem.

– En av de stora fördelarna är att vi får rapporter från Sysav kemi över hur mycket material vi skickar iväg med Lots. På så sätt är det lätt att hålla reda på hur stora mängder farligt avfall vi hanterar och det underlättar rapporteringen till miljökontoret, menar Per–Åke Jönsson.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.

Det senaste