nr-logo

Hållbarhet i praktiken

Kritisk EU-rapport om biodiesel undangömd

Biobränsle som biodiesel från sojabönor kan bidra till fyra gånger mer koldioxidutsläpp än vanlig diesel. Det visar en slutsats från EU som inte har offentliggjorts.

  • Annons 1

Stycket om att biodiesel kan orsaka mer utsläpp än vanlig diesel togs bort ur EUs dokument som publicerades i december. Att informationen nu har blivit offentlig beror på att Reuters hänvisade till lagstiftningen och fick ut en kopia. Det skriver nyhetsbyrån Euractiv och Reuters.

Enligt EU-kommissionen har syftet inte varit att dölja några bevis, utan att göra en djupare analys innan publicering.

– Med tanke på avvikande synpunkter och komplexiteten av frågan kom vi fram till att det var bättre att lämna den omstridda analysen utanför rapporten, säger kommissionen i ett uttalande och pekar på att analysen i studien använder sig av en metod som många inte anser vara lämplig.

Inga förhastade slutsatser

Dokumentet trycker på att biobränsle inte är så miljövänligt som man tidigare trott, även om man ser till andra generationens biobränsle. Dock menar en av forskarna bakom rapporten att det återstår mycket arbete innan frågan är helt utredd och att man inte kan dra några förhastade slutsatser. Istället menar han att man måste utveckla nya hållbara kriterier och vara väldigt försiktig när det handlar om biobränslets ursprung.

Taggar:

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Nytt beslut: Drivmedel ska klimat- och ursprungsdeklareras vid pump

Regeringen har beslutat om en ny förordning där konsumenter vid bränslepumpen ska få information om drivmedels klimatpåverkan och ursprung. Sverige blir först i världen med en sådan konsumentinformation och drivmedelsförordningen kommer gälla från år 2020.

Rapport om fem grader varmare klimat

Om jordens medeltemperatur överskrider två grader, finns risken att det inte tar stopp där, utan går upp till fyra eller rentav fem grader. Det har forskare från Stockholm Resilience Centre kommit fram till i en ny studie.