– Det stora steget med våra nya modeller 455 Rancher samt 575 XP och 570 XP, är att vi lyckats minska kolvätenivån med 60-70 procent, konstaterar Bo Jonsson, vice utvecklingschef hos Husqvarna. Vi har bland annat använt en ny spolteknik där luften trycker ut avgaserna, vilket ger mindre oförbrännt bränsle i avgassystemet.
Den nya motortekniken gör också att katalysatorer inte behövs eftersom avgaserna är så pass rena. Det är en fördel eftersom en katalysator både ökar vikt och avgastempetarur på sågen. Husqvarna har dock marknadsfört katalysatorer under lång tid. Om kraven skärps ytterligare så kan katalysatorer komma att behövas, men då måste de anpassas till den nya motortekniken.
– Det är främst problemen med emissioner som driver på utvecklingen, medan bränsleförbrukningen ännu så länge inte är någon stor fråga, konstaterar Bo Jonsson. Förbrukningen varierar med användningssätt och motorstorlek men hamnar ofta på kring en liter i timmen.
Ändå minskar bränsleförbrukningen stadigt. I de nya modeller som redan lanserats i USA och nu är på gång i Europa, har man minskat förbrukningen med cirka 15 procent. Förklaringen är att när man vill minska utsläppen av kolväten, som i princip är ett oförbrännt bränsle, så måste man göra motorerna effektivare. Det ger både mindre förbrukning och mindre kolväten. På köpet blir naturligtvis utsläppen av koldioxid lägre.
Bo Jonsson räknar med att denna utveckling fortsätter. Dels kommer lagkraven att skärpas, dels kommer nya teknologier att mogna både vad gäller teknik och kostnadseffektivitet. Resultatet blir att emissionerna från motorsågar kommer att minska i framtiden.
publicerad 1 november 2005