– Jag är i princip född in i området och jag har varit med ute på uppdrag ända sedan jag var liten. Det jag gillar mest i den här branschen är att ingen dag någonsin är den andra lik, ena dagen är det dags för snöröjning, andra dagen klottersanering eller sophämtning, konstaterar Liselotte Lööf.
En bred affärsidé och att investera efter plånboken är två av strategierna bakom företagets framgångar. Liselotte Lööf har försökt undvika lån och istället investerat allt efter att företaget gått med vinst. Hon har också satsat på att växa efter förmåga och tackat nej till jobb när de inte funnits tillräckligt med resurser.
– Det roligaste som finns är att ha en nöjd kund i telefonen och vi tar aldrig fler jobb än vad vi klarar av att göra bra. Kvalitet ger tillfredsställelse, ett gott rykte och nya jobb, konstaterar Liselotte Lööf.
Mångsysslare
Just nu bygger verksamheten på ett par större fasta kontrakt som kompletterats med några mindre avtal. De flesta arbetsgivarna finns bland fastighetsägare som behöver hjälp med allt från sophämtning till trädgårdsjobb, men företaget har också börjat arbeta för Roslagståg i Stockholm med att hålla rent på Roslagsbanan, se till att plattformarna är fina, att gräset blir klippt och att snön kommer undan.
Avfallshantering
60 procent av jobben består av att ta hand om hushållssopor och avfall och inom den verksamhetsdelen får företaget hela tiden fler jobb. Om människor producerar mer sopor, eller om andra tappar marknadsandelar kan Liselotte Lööf inte svara på, vad hon däremot vet är att man i grovsopsbranschen tydligt ser hur konjunkturen svänger. Är det högkonjunktur kan det ligga nästan nya möbler och prylar i soporna, vid lågkonjunktur slängs det betydligt mindre. I dag tycker hon att det generellt kastas ganska mycket.
– Svenskarna är ändå relativt duktiga på att återvinna, även om det kan bli bättre och variera mycket mellan de fastigheter vi jobbar mot. Särskilt elektroniska produkter brukar hamna där de ska. Det är lätt att förstå att batterier och gamla stereoapparater är farliga för miljön, säger Liselotte Lööf.
ISO i blicken
Den senaste tiden har Liselotte Lööf varit helt uppe i arbetet med att certifiera företaget enligt ISO 14001 och ISO 9000.
–Vi märker att det är viktigt att vara kvalitet– och miljöcertifierade, vi får ofta frågor om det vid upphandlingstillfällen. Certifieringsarbetet har tagit mig hela våren, jag vill att företaget ska arbeta aktivt med de här frågorna, ledningssystemen får inte bara bli en pappersprodukt, säger Liselotte Lööf.
Av all verksamhet som företaget arbetar med tycker hon ändå att snöröjningen är allra roligast.
– Det är en häftig känsla att åka runt ensam på gatorna mitt i natten. Snöröjningsmaskinerna med blinkande lampor kommer från alla håll och helt plötsligt är det bara rent. Det är en känsla som inte finns någon annanstans.
Fakta: Liselotte Lööf
Ålder: 35 år
Bor: Stockholm
Arbetar: vd för miljöentreprenören Liselotte Lööf AB
Drivkraft: Spännande att se företagets positiva utveckling
Framtidsplan: Driva företaget vidare
publicerad 15 oktober 2003