Miljö & Utveckling har tidigare rapporterat om klädkedjan Kappahl som valt att gå före och testat EU:s kommande lagstiftning om krav på digitala produktpass. Nu har även skokedjan Scorett valt att testa konceptet.
Skokedjans 3 tips: Så kommer du igång med digitala produktpass
Cirkulär ekonomi Senast 2030 är det krav på digitala produktpass för nästan alla produkter. Scorett har valt att ligga steget före och tagit fram ett produktpass redan nu. För Miljö & Utveckling berättar hållbarhetsspecialisterna Lovisa Karlsson och Jennifer Friberg om vägen dit och delar med sig av sina bästa tips.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
Det är på två skomodeller som ingår i märket Läeder by Natures sommarkollektion för 2024. Genom att skanna en QR-kod får kunderna information om material, ursprung och råd kring användning för att öka produkternas livslängd. Produktpassen går att använda både online och i butik.
Gör det lättare att handla hållbart
Lovisa Karlsson arbetar med kommunikation och hållbarhet på skokedjan. Hon har varit med i arbetet att utveckla produktpassen tillsammans med sin kollega Jennifer Friberg, som arbetar med inköp och hållbarhet.
– Vi har samarbetat över avdelningar som har underlättat mycket. Digitala produktpass handlar om att öka spårbarheten och främja cirkulär ekonomi. Det är vi väldigt positiva till. Dessutom ger det en möjlighet för våra kunder att ta mer aktiva beslut när de handlar. De flesta svarar ja på frågan om de vill handla hållbart. Nu blir det lättare att faktiskt göra det i praktiken, säger Lovisa Karlsson till Miljö & Utveckling.
En del av EU:s gröna giv
Införandet av digitala produktpass är en del av EU:s gröna giv och omfattas av ekodesigndirektivet för hållbara produkter. När lagen har trätt i kraft kommer nästan alla produkter som släpps på den europeiska marknaden att kräva ett produktpass. Passet ska tillhandahålla pålitliga hållbarhetsdata ned till minsta komponent, med syftet att öka spårbarheten och underlätta övergången till en cirkulär ekonomi.
Förordningen är inte helt klar, utan väntas färdigställas under året. Hur de digitala produktpassen ska utformas i detalj och vad de ska omfatta är med andra ord inte spikat. Men klart är att textilier först ska omfattas och sedan skor. Därefter kommer kraven succesivt utökas fram till 2030.
Rådet från experterna: Förbered er i tid
Experter som Miljö & Utveckling har pratat med råder företag att förbereda sig inför de kommande kraven, vilket nu alltså både Kappahl och Scorett valt att anamma.
– Vi vet fortfarande inte exakt hur lagarna och reglerna blir. Därför har vi gjort det på vårt vis, genom att vi har tagit fram den information som vi tror att kunderna vill ha, som tillverkningsland och material, säger Lovisa Karlsson.
Vidare berättar hon Scorett, tillsammans med Läeder by Nature, valt att ta fram produktpass på redan befintliga produkter, två sandaler som går under namnet Kay. Hon säger att läder i skorna är certifierade av Leather Working Group, LWG, som certifierar läderproducenter, samt att fabrikerna som tillverkar skorna finns i Portugal och har gold ranking som är högsta ranking på LWG-läder.
– Närheten till fabrikerna och att materialet är certifierat gör att vi är trygga med att skorna håller en hög standard. Det är en stor fördel att vi har många fabriker i Europa, säger Lovisa Karlsson.
Scorettes projekt med att utveckla digitala produktpass är med andra ord i sin linda. Lovisa Karlsson berättar att nästa steg är att utvärdera den första testomgången.
– Vi kommer att skicka ut en marknadsundersökning till de som köpt skorna och som är med i vår kundklubb. I den ska vi fråga om de sett informationen, om de valt skorna på grund av produktpasser och om de saknade någon info, säger hon.
Vad har varit mest utmanande hittills?
– Svårigheten är att det är nytt, och att vi inte är helt säkra på vilken information som är av störst vikt för våra kunder. Vi är inte heller säkra på hur lagarna kommer att bli. Men det här handlar inte om att vi vill visa att vi är experter, utan att vi vill ligga i framkant och vara redo för när lagarna kommer på plats, avslutar Lovisa Karlsson.
Fakta
3 tips från skokedjan: Så kommer du igång med digitala produktpass
- Sätt igång. Starta med den information ni har och fyll på allt eftersom.
- Samarbeta mellan avdelningar, en person kan inte göra allt.
- Var transparenta med att det är nytt, ta emot feedback och fortsätt utveckla efter kommande lagkrav.