Storbritanniens reklammyndighet ASA har förbjudit nu annonser från Dualit och Lavazza Coffee efter att ha bedömt dem som vilseledande när det gäller komposterbarhet. Båda företagen hade beskrivit sina produkter som ”komposterbara” utan att tydligt klargöra att de endast är avsedda för industriell kompostering, inte hemkompostering.
Kaffeannonser fälls för vilseledande miljöpåståenden
Kommunikation Hur långt får man gå med gröna påståenden i reklamen? Två välkända kaffevarumärken får nu sina annonser stoppade – efter att ha dragit miljöargumentet ett steg för långt.

Foto: Adobe Stock
Någonting är fel
Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Miljö & Utveckling premium
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
Redan prenumerant? Logga in och läs vidare.
Dualits annons gällde kaffeprodukter märkta som komposterbara, där materialet visserligen uppfyller europeiska standarder för industriell kompostering, men detta specificerades inte tydligt i annonsen. ASA konstaterade att annonsen, i konsumentsammanhang, gav intrycket att påsarna kunde komposteras hemma, vilket ansågs missvisande.
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