Kaffeannonser fälls för vilseledande miljöpåståenden

Kommunikation Hur långt får man gå med gröna påståenden i reklamen? Två välkända kaffevarumärken får nu sina annonser stoppade – efter att ha dragit miljöargumentet ett steg för långt.

Kaffeannonser fälls för vilseledande miljöpåståenden
Foto: Adobe Stock

Storbritanniens reklammyndighet ASA har förbjudit nu annonser från Dualit och Lavazza Coffee efter att ha bedömt dem som vilseledande när det gäller komposterbarhet. Båda företagen hade beskrivit sina produkter som ”komposterbara” utan att tydligt klargöra att de endast är avsedda för industriell kompostering, inte hemkompostering.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Miljö & Utveckling premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
Redan prenumerant?

Dualits annons gällde kaffeprodukter märkta som komposterbara, där materialet visserligen uppfyller europeiska standarder för industriell kompostering, men detta specificerades inte tydligt i annonsen. ASA konstaterade att annonsen, i konsumentsammanhang, gav intrycket att påsarna kunde komposteras hemma, vilket ansågs missvisande.

Även Lavazzas annons, som marknadsförde ”komposterbara kapslar”, fälldes av samma skäl. Företaget använde samma material som Dualit och hävdade att termen syftade på materialet, inte på metoden. ASA bedömde dock att konsumenter sannolikt tolkar påståendet som att kapslarna kan komposteras i hemmet.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.

Det senaste