Här är Sveriges 10 mest hållbara varumärken

Kommunikation Sveriges mest hållbara varumärken har utsetts, för elfte gången. Ny på topp 10 är lite överraskande Folkhälsomyndigheten. Men överst på listan hittar vi ett varumärke som närmast prenumererat på topplaceringar de senats åren.

Här är Sveriges 10 mest hållbara varumärken
Över 24 000 konsumenter har sagt sitt om Sveriges hållbaraste varumärke. Foto: StockAdobe

Coop är Sveriges mest hållbara varumärke, åtminstone om man frågar konsumenterna. Det visar den årliga rankingen från SBI, Sustainable Brand Index. Enkäten omfattar 23 400 webbenkäter om 393 varumärken, och har genomförts i slutet av 2020 och början av 2021.

Erik Elvingsson Hedén.

– De har alltid varit högt upp på listan, de vann både 2017 och 2018. Och de skjuter ju fram positionerna när de kommer med sina hållbarhetsdeklarationer i april, så det kommer nog att göra dem ännu starkare kommande år, säger Erik Elvingsson Hedén, som står bakom rankingen.

Stark på eko sedan länge

Coop uppfattas ha förbättrat sig inom svenskproducerade produkter och hälsa, enligt studien.

– Coop upplevs väldigt stark på eko, det har man gjort länge, men man har stärkt sig på svenskproducerade produkter. Svenska produkter och hälsa är två viktiga frågor och det är pandemin som har drivit på det. Det gynnar Coop, säger Erik Elvingsson Hedén.

Mabi avancerade bland hållbara varumärken

SBI rankar också de företag som förbättrat sig mest. Den listan ser annorlunda ut och toppas av biluthyrningsföretaget Mabi.

– Det är lite talande. Om man tittar på alla de 50 som är raketer, som har ökat mest, så är det med vissa undantag inte hållbara varumärken. Det är antingen varumärken som haft problem, eller varumärken där jag inte kan föreställa mig att en enda människa har en åsikt baserad på faktisk kunskap om företaget. Det säger en del om hur lite kunskap människor har och hur dålig kommunikationen är, säger Erik Elvingsson Hedén.

Långt kvar till full pott

När företagen rankas av SBI kan de få maximalt 200 poäng, 100 poäng (eller procent) inom miljö och 100 poäng inom social hållbarhet.

– Ingen är överhuvudtaget i närheten av det. Coop, som är bäst, ligger på 93 procent totalt, för miljö och social hållbarhet tillsammans. Det är kanske inte så många som är negativa, men den stora andelen har inte någon åsikt. Så det är fortfarande en lång väg att vandra, säger Erik Elvingsson Hedén.

Lista: De tio mest hållbara varumärkena (enligt svenska konsumenter)

1. Coop (4)

2. Ikea (1)

3. Ica(3)

4. Änglamark (2)

5. Saltå Kvarn (9)

6. Apoteket (5)

7. Lantmännen (6)

8. Folkhälsomyndigheten (NY)

9. Systembolaget (8)

10. Apotek Hjärtat (15)

Biologisk mångfald

Klimat

Krönika

Karriär

Webbinarium

Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.