2030-sekretariatet vill bli mer strategiska i sin kommunikation, och har därför rekryterat Agnes Bondelid.
– Sverige har bra förutsättningar för att nå 2030-målet men för att lyckas krävs en omställning i beteendefrågor som riktar sig till enskilda aktörer såväl som samhället i stort och de vardagsval vi gör. Här har vi en bra bit kvar och klok kommunikation med bra genomslag blir avgörande för att lyckas, säger Jakob Lagercrantz, vd, 2030-sekretariatet, i en kommentar.
Han fortsätter:
– Hon bär med sig erfarenhet av både opinionsbildning, strategiskt arbete och praktiskt genomförande. Som en schweizisk armékniv, vilket passar oss på 2030-sekretariatet perfekt.
Ska effektivisera kommunikationen
Agnes Bondelid ska arbeta strategiskt med att effektivisera kommunikationen i frågor som är viktiga för att Sveriges transportsektor ska nå klimatmålen.
– Ofta hör vi hur företag vill synas mer eller slå igenom bruset. Min grundidé med kommunikation är inte att primärt öka synligheten, utan att nå ut och nå rätt, säger hon till Miljö & Utveckling.
Hon framhåller åren på Fores som en bra språngbräda där hon både lärt sig mycket och skaffat ett bra nätverk.
Jakob Lagercrantz beskriver dig som en ”schweizisk armékniv”, vad säger du om det?
– Haha, jag säger såklart tack! Jag har alltid varit tekniskt lagd och min sambo har istället för ”fina saker” fått utstå den ena friluftspresenten efter den andra under vår tid tillsammans, så jag känner mig främst hedrad. Jag känner igen mig i bilden av att hantera det mesta från strategi till projektledning och utskick av nyhetsbrev.
– Det är också så jag tycker om att jobba – nyanserat. Jag tror dessutom det är nödvändigt för att lyckas inom områden som saknar enkla svar. Att ställa om till ett klimatsmart samhälle kräver både kompromisser och tunga beslut. Varken kniven eller korkskruven kommer att klara jobbet på egen hand, säger Agnes Bondelid.
Vad blir den största utmaningen för 2030-sekretariatet de kommande åren?
– Att förändra invanda beteenden, inte minst på vardagsnivå. Tillkommer gör naturligtvis teknik som biobränsle för flyg och elektrifiering av väg. Sådant som inte kräver aktiva val av gemene man.
– En annan stor utmaning är att få både företag, politiker och allmänheten att förstå att klimatomställningen inte handlar om en lösning, utan att det tunga arbetet sker på flera fronter samtidigt. Det är kombinationen av initiativ med större och mindre klimatnytta som sammantaget sätter kugghjulen i rullning. Den som stirrar sig blind på ett fåtal lösningar kommer accelerera snabbt men förlora det längre loppet.