Regeringen höjer reduktionsplikten – sänker skatten på bensin

POLITIK Regeringen föreslår höjd reduktionsplikt i höstbudgeten. Det bekräftar Tidöpartierna på en pressträff under tisdagsmorgonen.

Regeringen höjer reduktionsplikten – sänker skatten på bensin
Foto: Ninni Andersson.

Tidöpartierna lovade att sänka reduktionsplikten, och från och med den 1 januari 2024 sänktes den till 6 procent för diesel och bensin, en nivå som skulle gälla fram till 2026.

Nu meddelar regeringen att reduktionsplikten kommer att höjas till 10 procent nästa år, samtidigt som bensinskatten sänks med 75 öre. Dieselskatten höjs med 11 öre, till EU:s miniminivå.

”Vi har tänkt att vi ska lyckas med konststycket att både fortsätta göra det billigare att vara svensk och nå våra klimatmål”, säger vice statsminister och näringsminister, Ebba Busch (KD).

Sveriges klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) kallar förslaget för en ”gyllene lösning”. Vidare säger hon att reduktionsplikten beräknas sänka utsläppen kraftigt på kort sikt, med en utsläppsminskning på ”drygt 2,5 miljoner ton fram till år 2030”.

Regeringen betonar att det är en ny typ av reduktionsplikt som införs. Den nya reduktionsplikten omfattar även el, utöver diesel och bensin.

– Drivmedelsleverantörerna får nu inkludera el i publika laddstationer i sina utsläppsreduktioner, säger Busch.

Starka reaktioner

Innovations- och kemiindustrierna (IKEM) kritiserar regeringen för att ”hatta fram och tillbaka” och för att den inte tar hänsyn till den industriella verkligheten. Nils Hannerz, näringspolitisk chef för IKEM, säger att ”industrin behöver långsiktiga spelregler för att möjliggöra sin omställning” och att regeringen nu ”återigen kastar om spelplanen”.

2030-sekritariatet kallar förslaget för ”Ett steg framåt i en olustig dans”.

– Delar av Tidömajoriteten inser att de fossila drivmedlen måste fasas ut för att hejda klimatkrisen, klara Sveriges klimatåtaganden och få våra miljarder från EU, medan andra delar fokuserar på att fossila drivmedel ska vara så billiga som möjligt, kosta vad det kosta vill. Nu sänks klimatpåverkan från de fossila drivmedlen, vilket är positivt, men stora delar av klimatnyttan äts upp av sänkta drivmedelsskatter, säger Mattias Goldmann, 2030-sekretariatet.

FAKTA

Reduktionsplikt

  • Reduktionsplikt innebär att drivmedelsleverantörer måste minska utsläppen av växthusgaser från bensin, diesel och flygfotogen genom att blanda in biokomponenter i drivmedlen för att minska klimatpåverkan med en viss procent.
  • När man beräknar reduktionsnivåer jämför man klimatpåverkan för det aktuella drivmedlet med en helt fossil motsvarighet.
  • Lyckas drivmedelsleverantören inte uppfylla reduktionsplikten måste de betala en reduktionspliktsavgift.
  • Hur stor utsläppsminskningen blir beror på inte bara på mängden biokomponenter som blandas in, utan också på komponenternas klimatprestanda.
Källa: Energimyndigheten. 

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.