EU anklagar Zalando för greenwashing: ”En viktig insats”

Kommunikation Klädjätten Zalando tvingas plocka bort flera vilseledande miljöpåståenden och märkningar efter en EU-granskning som Konsumentverket lett.
– Det är en viktig insats som vi hoppas ska komma till nytta för många konsumenter, säger Emelie Neidre, jurist på Konsumentverket.
Zalando säger själva att de är ”glada” över granskningen.

EU anklagar Zalando för greenwashing: ”En viktig insats”
Emelie Neidre, jurist på Konsumentverket, har deltagit i granskningen av Zalandos miljöpåståenden. Foto: Pressbild/Adobe Stcok.

Att granska just Zalando var ett självklart val. Dels för att butiken är en av Europas ledande webbutiker inom mode, dels för att flera misstänkta vilseledande miljöpåståenden noterats hos nätbutiken. Det säger Emelie Neidre, jurist på Konsumentverket som varit med i granskningen som genomförts av EU:s konsumentskyddsnätverk, CPC

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Miljö & Utveckling premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
Redan prenumerant?

– Vi tyckte att det var viktigt att granska klädindustrin eftersom kläder är en så vanlig vara som många köper, säger Emelie Neidre.

Hittade flera vilseledande miljöpåståenden

Granskningen, som fokuserat på Zalandos webbsida och app, visar att nätbutiken använt flera vilseledande miljöpåståenden.

– Det vi har slagit ner på är olika hållbarhetsflaggor, miljömärkningar och ikoner som inte ger en närmare förklaring om vad de innebär. Sedan har vi också slagit ner på termer som hållbarhet och liknande som är väldigt vaga, säger Emelie Neidre.

Granskningen har resulterat i att Zalando nu har lovat att plocka bort de vilseledande miljöpåståendena.

Fakta

Här är de miljöpåståenden som Zalando lovar att ta bort

  • Ta bort den hållbarhetsflagga som använts från samtliga webbsidor 
  • Ta bort andra vilseledande miljöikoner (som t.ex. ett löv och ett träd) som visats bredvid produkterna  
  • Inte längre använda termen ”hållbarhet” eller andra obefogade termer som indikerar en miljömässig och/eller etisk fördel för företaget. I stället ska det finnas tydlig information om den specifika produkten 
  • Ta bort ikonerna och termen ”hållbarhet” från filtret och låta konsumenterna filtrera och välja produkter baserat på deras specifika egenskaper 
  • Ha tydlig och specifik information om produkters miljömässiga och/eller etiska fördel på produktdetaljsidan 
  • Omarbeta deras sida för hållbarhet genom två nya webbsidor med information om produktstandarderna och företagets hållbarhetsrelaterade metoder och strategier 
  • Se till att deras miljöpåståenden baseras på aspekter som är betydelsefulla för miljön

– Det är en viktig insats som vi hoppas ska komma till nytta för många konsumenter. Särskilt eftersom Zalando är en så stor aktör, säger Emelie Neidre.

Zalando uppger att de är ”glada” över tillsynen

I ett mejl till Miljö & Utveckling bemöter Zalando resultatet av granskningen. I mejlet skriver Zalando att de och EU har nått en ”ömsesidig överenskommelse”, och att det är de själva som kommit med förslagen om att förbättra kommunikationen.

”Våra förslag för att förbättra kommunikationen kring hållbarhetsrelaterad information till kunder har godkänts, och dialogen mellan oss har avslutats med reservation för att överenskomna ändringar kan genomföras”.

Vidare skriver klädjätten att de är ”glada” över ändringarna och att ”det är vår prioritering att ge våra kunder det de behöver för att fatta ett mer informerat köpbeslut, och än mer specifik och tydligare information om produktens fördelar”.

Slutligen lyfter Zalando behovet av ett ”konsekvent” regelverk för textilföretag inom Europa.

”I detta sammanhang hoppas vi att EU-kommissionen och CPC-nätverket kommer att använda reglerna på ett rättvist sätt, i syfte att säkerställa lika villkor i vår sektor” skriver Zalando.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.