Energibolaget byter ut helikoptrar mot elcyklar

Hållbarhet i praktiken Varför ta sexhjulingen eller helikoptern till jobbet, när det går lika bra att ta elcykeln genom den tuffa terrängen? Mättekniker på Jämtkraft satsar på billigare och hälsosammare transportmedel på fjället.

Energibolaget byter ut helikoptrar mot elcyklar
Foto: Kai Lundin

När mätteknikerna på Jämtkraft ska ta sig till olika platser, saknas det ofta vägar. Tidigare har man tagit en helikopter eller sexhjuling upp på fjället eller in i skogen. Detta har lett till utsläpp och påverkan på mark och vegetation.

Därför slopar Jämtkraft de förorenande och dyra transportmedlen, till förmån för eldrivna mountainbikes. Det senare alternativet har visat sig vara inte bara bättre för miljön, utan också billigare och snabbare.

– Jämtkraft har ett mål om att alla företagets transporter ska vara fossilfria 2025. Som ett led i arbetet mot målet genomförs just nu ett pilotprojekt där man provar att ersätta helikoptrar och sexhjulingar med e-mountainbikes vid arbete ute i fält, säger Erik Brandsma, vd på Jämtkraft i en kommentar.

Svåråtkomliga platser

Det är Jämtkrafts avdelning för mätteknik som just nu testar de alternativa färdmedlen. På avdelningen ingår det i arbetsuppgifterna att felsöka och byta mätare i alla hushåll och byggnader med elförbrukning. Eftersom Jämtland inte direkt är tätbefolkat på alla platser, så innebär det att vissa byggnader kan ligga långt ut i skogen.

– Ofta kan man köra ganska långt med bil men ska arbetet utföras på en plats som ligger utanför körbar väg har man tidigare varit tvungen att använda helikopter eller sexhjuling den sista biten, säger Tobias Nilsson.

Tobias Nilsson, jobbar som mättekniker på Jämtkraft. Han testar just nu en el-mountainbike på jobbet. Foto: Jämtkraft

Ett bra komplement till elbil

Tobias Nilsson kör sin elbil så långt det går och lyfter sedan av cykeln som sitter bak på bilen och trampar in i skogen eller upp på fjället. Assisterad av en liten men effektiv och pålitlig elmotor.

Just detta typ av arbete kräver inte jättemycket utrustning. Det mesta får oftast plats i en ryggsäck och måste man ha med sig mer verktyg eller apparatur, använder man sig av en enhjulig cykelkärra som är specialgjord för att fungera i terräng.

Ett snabbare fordon

– De miljömässiga fördelarna kanske är uppenbara. Cykeln släpper inte ut några avgaser som påverkar klimatet. Jämfört med en sexhjuling gör däcken på min cykel knappt någon åverkan på mark och vegetation och dessutom låter ju cykeln ingenting. Men framför allt har jag upplevt att cykeln många gånger är snabbare och smidigare. Dessutom är jag övertygad om att det är mer ekonomiskt i många situationer. Och inte minst är det hållbart för kropp och själ. Man mår ju bra när man får cykla i skogen. För mig är såna dagar på jobbet ett äventyr, säger Tobias Nilsson.

I dag sker testerna i mindre skala, men Jämtkraft planerar att växla upp användingen. Detta för att minska den fossila användningen vid transporter.

– Vi kan hela tiden bli bättre och ska på inget sätt slå oss för bröstet. Men vi provar nytt och ibland lite oväntat och jag tror det är sånt som måste till. Parallellt med större strukturella förändringar, säger Erik Brandsma.

Vårt nyhetsbrev

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Jag godkänner att Miljö & Utveckling sparar mina uppgifter
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.