”Risken är för hög att regeringens skissade väg inte leder till att målen nås”. Den kritiska bedömningen gör danska klimatrådet i sin nyligen publicerade tredje årliga rapport, med direkt relevans för Sverige. Mycket är värdefull läsning för regeringens klimatfärdplan och kommer att kännas igen i svenska Klimatpolitiska Rådets årsrapport som kommer i slutet av månaden.
Danska klimatrådet är ett oberoende expertorgan som ger regeringen råd och rekommendationer om hur omställningen till ett klimatneutralt samhälle kan ske. I sin årliga lägesrapport bedömer de om den samlade politiken leder till att de danska klimatlagens mål nås; jämfört med år 1990 ska utsläppen minska med 50-54 % till år 2025 och 70 % till år 2030 för att år 2050 uppnå klimatneutralitet – vilket regeringen vill skärpa till klimatneutral år 2045 och 110% utsläppsminskning till år 2050. Därtill bedömer klimatrådet att Danmark måste minska sina utsläpp med ytterligare sex miljoner ton till år 2030 för att vara i linje med EU:s krav på utsläppsminskningar i alla sektorer.
De ur svenskt perspektiv tio mest relevanta rekommendationerna är:
- Minska beroendet av CCS. Danmarks mål är beroende av en framgångsrik och omfattande infångning och lagring av koldioxid (CCS), som redan år 2030 ska omfatta 3.2 miljoner ton; en sjundedel av hela utsläppsminskningen. För att minska sårbarheten bör andra åtgärder få större fokus.
- Jordbruket måste ikapp. Klimatpåverkan från jordbruket ska minska med 55-65% till 2030, men har ännu inte minskat. Det äventyrar 2030-målet och bryter mot EU:s krav på minskningar i alla sektorer. En ny skatt på metanutsläpp presenteras efter sommaren men behöver kombineras med att jordbruket byter affärsmodell.
- Koldioxidskatten behöver höjas, från dagens 750 danska kronor per ton, men framför allt den utsläppstunga industrins rabatterade 125 kronor per ton – Sverige har andra belopp men samma stora rabatt för industrin.
- Dieseln måste bli dyrare, för att transportsektorns utsläpp ska minska. Billig diesel leder annars till omfattande gränshandel, där utländska inköp av drivmedel hotar de nationella klimatmålen.
- Vägavgift för tung trafik ska införas, på en högre nivå än vad regeringen föreslår för att internalisera klimatkostnaderna.
- Mer grön kraft: En tydlig plan för kraftig utbyggnad av solel och land- och havsbaserad vind behövs för att säkerställa tillräckligt med grön el för eget bruk och fortsatt export. Elnätets utbyggnad behöver påskyndas.
- Vätgas. Rådet rekommenderar en ökad satsning på grön vätgas, power-to-x-drivmedel och avancerade biodrivmedel, för att klara EU:s krav på transportsektorn.
- Konsumtionens klimatpåverkan behöver minska, särskilt på livsmedelssidan. Ett riktmärke bör införas, kombinerat med avgifter på särskilt klimatskadlig konsumtion och mål för offentliga inköp.
- Återvätning av utdikade marker behöver ta fart; målen är högt ställda men alltför lite sker i verkligheten. En expertgrupps förslag på hur tempot kan öka bör vara styrande.
- Biomassa med omsorg: En samlad strategi för användning av biomassa bör tas fram, med beredskap för att återbeskoga större arealer om CCS och DAC inte levererar planerade utsläppsminskningar.
Läs danska klimatrådets rapport här
Klimat- och energidepartementets respons
Den rödgröna oppositionens kritik
Mattias Goldmann