Allt fler börsnoterade företag i Norden integrerar cirkulär ekonomi i sina verksamhetsstrategier: Det konstateras i den nya rapporten Circular Economy Outlook 2024 som är framtagen av Cradlenet och Rise. Hela 86 procent av företagen uppger att de arbetar med minst en cirkulär strategi, och drivkrafterna är starka – minskade klimatutsläpp och nya affärsmöjligheter. Samtidigt står många företag inför utmaningar, till exempel brist på efterfrågan och fastlåsning i linjära affärsmodeller.
Trots utmaningar – Nordiska företag satsar på cirkulär ekonomi
Cirkulär ekonomi Cirkulära strategier växer fram som en konkurrensfördel i Norden. Det visar årets rapport Circular Economy Outlook.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
Rapporten visar att 79 procent av företagen förväntar sig att deras konkurrenter kommer att utveckla betydande cirkulära kapaciteter inom de närmaste fem åren.
– Företag som vill framtidssäkra sin verksamhet bör påbörja sin cirkulära resa nu, säger Marcus Linder, medförfattare till rapporten från Rise, i en kommentar.
En av de tydligaste slutsatserna i rapporten är att företag som sätter upp mätbara mål för sina cirkulära strategier har sex gånger större sannolikhet att genomföra dem. Trots detta har bara 42 procent av företagen definierat mål för minst en cirkulär strategi, och ännu färre mäter sina framsteg.
En av de största utmaningarna är enligt de tillfrågade företagen den upplevda bristen på efterfrågan från kunder. Ironiskt nog visar rapporten att endast en liten andel företag själva ställer cirkulära krav på sina leverantörer, och 20 procent gör det bara när det krävs av kunder eller myndigheter.
Rapporten introducerar också ett nytt index, Circular Business Index. Det mäter omfattningen av cirkulära insatser bland börsnoterade företag. Genomsnittet för de nordiska företagen ligger på 21 procent, vilket pekar på stora förbättringsmöjligheter. Finska företag har det högsta genomsnittet i indexet med 25 procent, medan danska företag ligger lägst med 16 procent.