Christiane Dolva siktar mot att förändra textilbranschen

Långläsning Efter sju år som hållbarhetschef på Fjällräven tar Christiane Dolva klivet över till stiftelsen H&M Foundation. Där har hon som uppdrag att förändra textilbranschen och hon är övertygad om att lösningen finns närmare oss än vad vi tror.

Christiane Dolva siktar mot att förändra textilbranschen
Naturen är en energikälla för Christiane Dolva. Foto: Peter Knutsson.

Vattnet som slingrar sig runt öarna i Vaxholm ligger tyst och spegelblankt. Det höga gräset som tornar upp sig längst vattenbrynet svajar mjukt i vinden och den krispiga luften talar om att det snart är vår. På en smal stig, mitt bland fågelsång och gamla ekar går Christiane Dolva. Här trivs hon som bäst.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Miljö & Utveckling premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
Redan prenumerant?

– Djurlivet, olika ekosystem och all den komplexitet som finns i vår natur. Det finns en så fin balans i det, hur allt hänger ihop. I våra skärmtäta och stressiga liv tror jag att vi människor behöver spendera mer tid i naturen för att må bra, säger hon.

FAKTA

Christiane Dolva

  • Ålder: 38 år.
  • Titel: Strategy Lead – Sustainability Expert.
  • Bor: Vaxholm.
  • Familj: Man Johan och två killar Sverre, 10 och Sigve, 8.
  • Aktuell: Går från hållbarhetschef på Fjällräven till H&M Foundation.
  • Okänd talang: Oerhört duktig på att hugga ved med yxa.

Två änder avslöjar sin hittills dolda existens bakom det höga gräset och rusar över vattenytan, uppenbart skrämda över något. Sekunden senare återgår de till att simma stillsamt bredvid varandra, som om deras dramatiska manöver aldrig ägt rum.

– Mycket av det som sker i naturen är saker som vi knappt förstår själva, men är helt beroende av. Därför tycker jag att vi borde vara ännu mer måna om att inte vara inne och störa för mycket, säger Christiane Dolva.

Hon tystnar tvärt. Några stenkast bort börjar en flock fiskmåsar skrika för full hals. En havsörn har glidit in, på jakt efter mat.

Christiane Dolva trivs bäst i naturen.

Textilbranschen sägs stå för omkring tio procent av de globala växtgasutsläppen. Det är en svår uppgift du har tagit dig an?

– Jag försöker komma bort från den här domedagsretoriken. Men det är klart att det är svårt, och det är svåra mål som FN har satt upp med att halvera världens utsläpp innan 2030. Samtidigt känner jag att det inte är valfritt, vi måste lyckas. Men vi har kommit långt på vägen och det finns mycket kraft och vilja att förändra.

Hennes klarblå Fjällrävenjacka sticker ut i naturens dova kulör. Jackans ull är spårat ner till gårdsnivå, vilket innebär att Fjällräven kunnat säkerställa att djuren inte farit illa. Christiane Dolva erkänner att hon med åren blivit kräsen. För sju år sedan hon klev hon in som varumärkets första hållbarhetschef någonsin. Nu är hon redo för att ta sig an textilbranschen från ett annat perspektiv.

FAKTA

H&M Foundation

  • H&M Foundation är en icke-vinstdrivande global stiftelse, privat finansierad av familjen Stefan Persson, grundare av och huvudägare i H&M-gruppen.
  • Stiftelsens mål är att driva långsiktig, positiv förändring och förbättra levnadsvillkor genom att investera i människor, samhällen och idéer.
  • Genom partnerskap med organisationer runt om i världen, har H&M Foundation som mål att driva på de framsteg som krävs för att nå FN:s globala mål för hållbar utveckling 2030.
  • Stiftelsen fokuserar på fyra områden: utbildning, vatten, jämlikhet och planet. H&M Foundation kan också bidra med katastrofstöd.
  • Sedan 2013 har familjen Stefan Persson donerat 1,5 miljarder kronor till stiftelsen.

– Jag känner personligen att det är bråttom. Vi kan inte vänta med att ställa om, vi måste göra det nu. Att jag byter jobb handlar om att jag tror att det är på stiftelsen jag kan göra mest skillnad. Där kan jag förändra textilbranschen inifrån.

Christiane Dolva börjar röra sig mot radhuset på Vaxön. Där bor hon tillsammans med sin man och sina två söner. Sammanlagt har de bott på ön i elva år. Närheten till skog och vatten gör att platsen påminner henne om Lillehammer i Norge där hon växte upp. Det är en stad som ligger ungefär två mil norr om Oslo och som har gjort sig känd för sitt landskap under vinterhalvåret.

Jag känner personligen att det är bråttom.

– Jag har insett det, att jag verkligen lever upp till stereotypen att vara en norrman ute på skidtur. Vi var alltid ute på tur när jag var liten och det är fortfarande bland det bästa jag vet, säger Christiane Dolva och skrattar.

Christiane Dolva rynkar på näsan och skakar på huvudet när hon får frågan om hon är intresserad av mode. Däremot erkänner hon att hon är desto mer kräsen när det kommer till hur ett plagg har tillverkats, hur funktionellt det är och hur mycket det tål.

Huset är beläget längst ut i radhuslängan, med utsikt över vattnet. Hennes man Johan är hemma. Likt Christiane arbetar han med hållbarhetsfrågor.

Det räcker med en snabb blick på inredningen för att förstå att det är två personer som arbetar med klimat – och hållbarhet som bor där. På väggarna hänger tavlor med naturmotiv och i bokhyllorna står rader av böcker med engelska och svenska titlar om biologisk mångfald och olika ekosystem.

Har du läst alla böcker?

– Nästan, jag har några kvar. Men jag har alltid tyckt om att läsa, ända sedan jag var liten.

Även intresset för miljö – och hållbarhet fanns med Christiane Dolva redan från tidig ålder. Hon minns tillbaka på alla diskussioner med föräldrarna om att stänga av motorn vid rödljus, lappar hon klistrat upp om att inte låta bilen gå på tomgång samt miljöklubben i Lillehammer.

– Mamma har även berättat att jag pratade mycket om att skapa ny energi med hjälp av vågor. Så engagemanget fanns nog där redan då, säger hon och rusar upp för trappan för att hämta sina saker innan vi tar bilen in mot stan. Där ska hon visa ett av de projekt som H&M Foundation just nu arbetar med.

Det lugn som infann sig vid vattnet är nu som bortblåst. På bara några sekunder har Christiane Dolva hafsat ihop sina saker, snört på sig skorna och gjort sig redo för att åka.

Väl i bilen sätter hon sig bekvämt och gör sig redo.

– Peppra mig med frågor nu.

Jag hinner mumla något om textil innan hon börjar prata en strid ström. Någon gång under floden av ord ursäktar hon sig.

– Du får avbryta mig, jag kan prata om det här i evigheter, säger hon och skrattar.

FAKTA

Christiane Dolva om…

…IPCC-rapportenEn fantastisk kunskapssampling kring klimatfrågans komplexitet, och samtidigt en extrem skarp varning kring de katastrofala effekterna klimatförändringar kan ha på människor och ekosystem. Det blir bara tydligare och tydligare att tiden är knapp och att det behövs genomgripande förändringar på samhällsnivå.…KlimatomställningenEn hisnande utmaning som kommer kräva att vi vågar tänka annorlunda kring hur vi organiserar våra samhällen. Och något som inte hägrar långt fram i tid men som är nödvändigt här och nu. Mitt favoritord resiliens känns högrelevant i omställningen.…ModebranschenEn ny värd för mig, men en intressant bransch som har stora möjligheter att förbättra och göra saker annorlunda. Jag tänker att det borde finnas så många outnyttjade sätt att utrycka sig genom mode utan att behöva hamna i att extrahera resurser, konsumera, köpa och slänga.

Trots att Christiane Dolva hade klimat – och hållbarhetsfrågor som ett stort intresse redan som liten, dröjde det innan det gick upp för henne att hon även kunde ta det med sig in i yrkeslivet.

Först var planen att gå i sin pappas och farfars fotspår och bli veterinär. Den lotten föll i stället på hennes yngre bror. Inte heller i valet av utbildning riktade hon in sig på hållbarhet. I stället blev det statsvetenskap på universitet i Bergen.

Kan prata om det här i evigheter

– De jag studerade med på statsvetenskapen var väldigt debattglada. Många tyckte det var jättespännande hur man exempelvis räknade valresultat i USA. Jag kommer ihåg att jag inte alls tyckte att det var särskilt kul, säger hon.

Det var först när hon tog en paus från studierna och lyfte blicken som det blev uppenbart vad hon skulle ägna sin tid och kraft åt.

– Jag funderade mycket över när jag ville börja diskutera. Då blev det tydligt att det var frågor som rörde klimatet som jag verkligen gick i gång på.

Men hon var tidig och på den tiden ganska ensam om att intressera sig för klimatet. I Norge hade hållbarhetsfrågorna inte börjat integreras i högskoleutbildningarna och det fanns inga utbildningar eller kurser som enbart riktade sig mot hållbarhet.

Jag funderade mycket över när jag ville börja diskutera.

Och det är där Sverige kommer in i bilden.

– På den tiden hade Sverige kommit ett steg längre än Norge vad gäller hållbarhetsfrågor, säger hon

När hon träffade en svensk kille var det därför ett enkelt val att korsa gränsen och flytta till Stockholm. Väl på plats snubblade hon över sin drömutbildning, på Stockholm Resilience Centre.

Nu byter hon
kundmöten vid lägerelden mot arbete med innovationer som
kan vara en del av framtidens lösning för att rädda klimatet.

Med statsvetenskapen som bakgrund beskriver Christiane Dolva att hon var något av en udda fågel på skolan, men att det vägdes upp av att träffa andra personer som brann för hållbarhetsfrågorna. Flera av dem hon lärde känna finns idag med i hennes närmaste umgängeskrets. Däribland hennes nuvarande man.

Efter utbildningen flyttade Christiane Dolva i omgångar mellan Oslo och Stockholm och arbetade bland annat som hållbarhetsrådgivare åt olika företag. Det var först när hon började arbeta på Bergans of Norway i Oslo som hon började rikta in sig mot textilbranschen. Efter tre år kom frågan från Fjällräven att börja arbeta hos dem. Hon tackade ja och flyttade för sista gången till Stockholm.

Efter tio år inom textilbranschen, hur skulle du säga att inställningen till hållbarhetsfrågor har förändrats?

– Där har det hänt sjukt mycket. När jag började fanns knappt titeln hållbarhetschef, nu har alla bolag som ”fattat grejen” hållbarhetschefer som sitter med i högsta ledningen. Då var själva tänket kring hållbarhet något som fanns på sidan. Nu är det en väsentlig och integrerad del som genomsyrar hela verksamheter.

När jag började fanns knappt titeln hållbarhetschef

Efter ungefär 30 minuters bilkörning är vi framme i centrala Stockholm. Kontrasten mot miljön i Vaxholm är slående. I stället för fågelkvitter hörs dånet från trafiken. Lukten av gamla träd har bytts ut mot doften av avgaser. Människor rör sig i snabb takt, stressade att hinna med tunnelbanan.

Christiane visar vägen genom en av H&M:s butiker. Rad efter rad med tröjor i rosa, röda, gröna och lila färger hänger på klädgalgar, redo att plockas ner och inhandlas. Högar av jeans har staplats på klädbutikens bänkar och reaskyltarna lyser röda.

Christiane Dolva tar sig an sitt nya arbete på stiftelsen H&M Foundation med inställningen att det är bråttom och krävs omfattande förändringar för att rädda klimatet.

Vad tänker du om all köphets?

– Ibland brukar jag själv skratta åt det, att det finns så fruktansvärt mycket kläder och prylar som vi egentligen inte behöver. Samtidigt kan jag ibland tycka att det läggs för mycket fokus på individen. Det är självklart jätteviktigt också, att alla tänker på vad man konsumerar. Men det finns också ett globalt politiskt ansvar att hitta lagar och riktlinjer som tvingar individer, bolag och samhällen att agera mer hållbart samt ett bolagsansvar att driva frågorna.

Kan du bli less på textilbranschen?

– Ibland kan jag bli less på världen. Det är inte bara textilbranschen, utan över lag mekanismen i våra ekonomiska system. Att tillväxt ses som den enda vägen till lycka. Det känns som att vi målat in oss i ett litet hörn, både som bolag och som samhällen. Där man är så beroende av en tillväxt som inte är hållbar.

Ibland kan jag bli less på världen.

Är det bästa att helt sluta tillverka kläder?

– Jo, det hade varit bäst rent miljömässigt. Samtidigt hade det kunnat bli riktigt illa för de som arbetar med det och även förstöra ekonomin. Och behovet för kläder finns ju oavsett. Det skulle inte stå sig i längden. Det handlar om att balansera alla aspekter och skapa värde. Däremot skulle jag gärna se att fler stora bolag såg på värde ur ett större perspektiv än bara det rent ekonomiska. Tänk om vi kan få en bransch som skapar positiva värden, både ekonomiskt för människor, men också för naturen. Det är drömmen.

Christine fortsätter genom butiken uppför trappan. På andra våningen finns en gigantisk glasbox med ett stort återvinningssystem. Syftet med systemet är att människor ska lämna in sina gamla plagg och att de därefter, beroende på skick, omvandlas till nya plagg de kan ta med sig hem och fortsätta använda.

Processen sker i åtta steg. Den börjar med att det gamla plagget rengörs och rivs sönder och slutar med att materialet används för att sticka ett nytt plagg. Tillverkningen blir därmed mer cirkulär och varken vatten eller färgämne används.

Syftet är att öka medvetenheten kring återvinning.

I centrala Stockholm finns återvinningssystemet The Loop, som är ett samarbete mellan H&M Foundation och The Hong Kong Research Institute of Textiles and Apparel. Christiane Dolvas nya roll går bland annat ut på att stödja liknande innovationer.

– Det händer sjukt mycket inom branschen och det finns redan väldigt många spännande lösningar, som med de rätta aktörerna kan skalas upp. Tyvärr fastnar det ofta i pilotprojekt och det är en av flaskhalsarna som jag kommer jobba med, säger Christiane.

Så det finns redan hållbara lösningar?

– Inom vissa områden, ja. Men jag menar heller inte att allt finns där, att det bara är att trycka på knappen. Nu är många duktiga på att använda ekologisk bomull och återvunnen polyester. Nästa steg måste vara att komma med bättre lösningar att använda fiber skapad av gamla kläder eller fiber skapad av växter som odlas på hållbara sätt, samt helt nya affärsmodeller.

Är det möjligt att göra textilbranschen mer hållbar?

– Det måste det vara, det finns inget val. Däremot tror jag inte att det funkar genom att tuta på som vi gör idag. Det är stora förändringar som måste göras. Men det finns så sjukt många duktiga och kunniga människor som lägger all sin kraft för att hitta hållbara lösningar. Ofta är det väldigt unga personer, så det är otroligt inspirerande.

Det är stora förändringar som måste göras

Christine ska snart fortsätta dagen i sin nya roll på H&M Foundation. Under de timmar vi spenderat tillsammans har hon vid flera tillfällen nämnt en studie som hon läst, och som genomsyrar hennes arbete.

Enligt studien blir barn som spenderar mycket tid i naturen mer engagerade i miljö – och hållbarhetsfrågor. Men det gäller inte bara barn, tror Christine. I sitt arbete på Fjällräven brukade hon därför ta med såväl kunder som medarbetare för att åka skidor eller vandra. Därefter brukade de sitta runt en eld och diskutera frågorna.

Christine är övertygad om att det är den verkliga vägen framåt. Att det inte bara räcker med att förstå frågorna.

– Om människan spenderade mer tid i naturen är jag övertygad om att vi hade velat ta hand om den mer. Då skapas det verkliga engagemanget och kraft som vi behöver i klimatomställningen.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.

Det senaste