Bygger unik besökspaviljong av 4 000 returbackar

Återbruk Till H22 City Expo i Helsingborg kommer Oceanhamnen att få en tillfällig besökspaviljong. Den byggs av returbackar och blir cirka 10 meter hög. De tre arkitekturstudenterna som ritat den hoppas att den ska bjuda in till eftertanke.

Bygger unik besökspaviljong av 4 000 returbackar
Paviljongen kommer att stå på platsen i 35 dagar och efter det plockas den ner och backarna och flaskorna pantas.

Under H22 City Expo lanseras ett pilotprojekt som går under namnet People’s Walk. Tanken är att under sommaren skapa ett jämlikt promenadstråk i den nya stadsdelen Oceanhamnen i Helsingborg med fokus på både hållbara och tillgängliga stadsmiljöer.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Miljö & Utveckling premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
Redan prenumerant?

Invånare och andra besökare får vara med och påverka utformningen av stråket genom att lämna förslag på ord och meningar som sedan blästras på marken.

En enig jury utsåg vinnaren

Besökspaviljongen kommer att ingå i People’s Walk. Avseende utformningen av den anordnades en arkitekturtävling. Tävlingen arrangerades av Lunds tekniska högskola, LTH i samarbete med Helsingborgs stad och bostadsutvecklaren Obos.

Den var öppen för arkitektstudenter på LTH och totalt var det tolv bidrag som lämnades in.

Juryn var enig när de utsåg det vinnande bidraget: People´s Voice, ritad av studenterna ritat Alexander Johnsson, Alva Stenlund och Kristina Striewe.

Studenterna som ritat det vinnande bidraget: Alva Stenlund, Alexander Johnsson, Kristina Striewe.

Besökare kan lämna ett budskap

People’s Voice kommer att bilda navet i stråket i form av olika konstruktioner som enbart består av gamla returbackar och pantflaskor som är fyllda med vatten i olika färger som ska samspela med sol, vind och regn.

En del av flaskorna står tomma och erbjuder besökarna att lämna sitt budskap i en slags flaskpost.

– Vi ville ge folk utrymme att kunna lämna sitt uttryck på ett enkelt sätt och vad är bättre än att anspela på det gamla minnet om flaskpost, inte minst med tanke på närheten till havet. I det här fallet lämnas dock flaskan tillbaka med ett budskap som man önskar uttrycka genom en permanent blästring på plats, i stället för att flaskan lämnas till sitt öde i havet, säger arkitektstudenterna.

FAKTA

Tävlingen

  • Tolv bidrag lämnades in i tävlingen bland arkitektstudenterna. Uppdragsgivarna är Lunds tekniska högskola, LTH, i samarbete med Helsingborgs stad och bostadsutvecklaren OBOS.
  • Uppdraget var att studenterna skulle rita förslag på en tillfällig paviljong med fokus på jämlikhet, hållbarhet och återbruk utifrån förbestämda kriterier och nyckelorden jämlikhet, dialog, återbruk och välkomnande.
  • Arkitektstudenterna fick sex veckor på sig att ta fram sina förslag och en jury utsåg det vinnande bidraget, People´s Voice, nu i veckan. Juryn var helt enig i sitt utlåtande.
  • Paviljongen People’s Voice är en del av People’s Walk, ett pilotprojekt för Jämt jämlikt som handlar om att skapa en mer tillgänglig och jämlik stadsmiljö, som lanseras under H22 City Expo i Helsingborg i sommar. People’s walk ska gå mellan Dockanparken och Redaregatan i det nya havsnära bostadsområdet Oceanhamnen i Helsingborg.
  • Jämt jämlikt är ett Vinnova-finansierat projekt som handlar om att ta fram ett certifieringssystem för jämlika platser som inkluderar alla där Helsingborgs stad samarbetar med Tengbom arkitekter, RISE och Raoul Wallenberg institutet.

”En tydlig och stark visuell identitet”

– Det vinnande förslaget är mycket kreativt och nytänkande. Paviljongen byggs upp av gamla, röda returbackar som bildar ett rött torn som syns från långt håll, både hav och land. Paviljongen har en tydlig och stark visuell identitet och använder flaskkonceptet på ett väldigt intressant sätt som bjuder in till samtal om hur vi kan skapa mer jämlika platser som invånarna kan påverka i sin stadsmiljö. Juryn var helt enig i sitt utlåtande. säger Christer Malmström, en av initiativtagarna till tävlingen och seniorprofessor vid Institutionen för arkitektur och byggd miljö på LTH.

Inspirerades av den begränsade tiden

Paviljongen blir cirka 10 meter hög och 6 meter i diameter. Den kommer att finnas på plats i 35 dagar och det var just den begränsade tiden som gav studenterna idén att använda material som enkelt kunna plockas ner och lämnas tillbaka efter exopt.

– Vi såg även den rumsliga potentialen i backarna tillsammans med flaskorna, hur de interagerar med exempelvis ljus och vind, och skapar effekter av färg, skuggspel och ljud, säger de.

Ett rum för eftertanke

Deras idé är att skapa rum för eftertanke, och de hoppas att människor ska uppleva platsen som lugn och inbjudande.

– Vår förhoppning är även att väcka intresse och fascination över hur i någon mening bortglömda objekt kan få nya användningsområden.

Paviljongen står på plats under 35 dagar, från 30 maj till 3 juli, då H22 pågår.

Här kan du läsa mer om H22.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.