I början av februari rullade de första leveranserna av aluminium tillverkad med solenergi in till BMW-gruppens gjuteri i tyska Landshut. Där omvandlas materialet till motordelar, till exempel topplock och vevhus. Andra användningsområden är karosser och elektriska drivlinor, och totalt kommer omkring 43 000 ton aluminium tillverkat med solel att levereras varje år.
BMW satsar på aluminium tillverkad med solel
Klimat Aluminium tillverkad med solenergi är BMW:s nya giv för att minska sina klimatutsläpp. Leveranserna är redan igång. Materialet kommer från EGA i Förenade Arabemiraten. Miljö & Utveckling har pratat med Carl Lindwall, BMW Sverige, om projektet.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
– Det utgör nära hälften av gjuteriets årsbehov, säger Carl Lindwall, informationschef på BMW Group i Sverige.
Inom några veckor räknar BMW med att de första komponenterna är monterade och på väg ut till kund.
Elbilar är tyngre och mer lättmetall behövs
Att få fram aluminium med lägre klimatpåverkan är viktigt, menar BMW, eftersom elektrifieringen ställer högre krav på att jaga låg vikt hos enskilda komponenter. Då blir lättmetall som aluminium en del av lösningen.
Men aluminium kräver stora mängder el vid produktionen, och en annan effekt av elektrifieringen är att en allt större del av bilarnas utsläpp kommer från just produktionsfasen. Det beror på att utsläppen minskar när bilen körs, jämfört med en bensinbil. Alltså måste klimatutsläppen från aluminiumet på något sätt minska.
BMW köper aluminium tillverkat med solel
BMW har som en del av lösningen valt att köpa in aluminium tillverkat med hjälp av solenergi. Inköpen täcker dock långt ifrån all aluminium som används av fordonstillverkaren.
– Vi använder det här aluminiumet för vår egen tillverkning. Andra komponenter av aluminium till fordonen tillverkas av underleverantörer, säger Carl Lindwall.
Kommer från Förenade Arabemiraten
Det material som BMW köper in kommer från EGA, som ligger i Förenade Arabemiraten. Elen kommer från en solelpark i närheten.
Hur gör EGA på natten?
– Den nuvarande produktionen av aluminium gjort av solenergi är bara en mindre del av den totala aluminiumproduktionen vid EGA. EGA köper den mängd solenergi som behövs för produktionen från en närbelägen solelpark. Solenergin är certifierad och spårbar genom International Renewable Energy Certification System, säger Carl Lindwall.
Kommer BMW att kommunicera detta mot kund?
– Nej, det har vi inga planer på.