WWF lanserar ny fond för hållbar läderproduktion

Biologisk mångfald WWF lanserar en ny fond för att bidra till en mer hållbar läderproduktion och minska den globala avskogningen. Fonden gör det möjligt för företag att leverera på sina klimat- och miljöåtaganden.

WWF lanserar ny fond för hållbar läderproduktion
Foto: Adobe Stock.

Fonden Deforestation-Free Leather Fund, som Världsnaturfonden WWF lanserade på tisdagen, syftar till att förbättra spårbarheten och motståndskraften i läderleveranskedjan, stärka hållbar produktion och skicka tydliga marknadssignaler till nötkötts- och läderproducenter.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Miljö & Utveckling premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
Redan prenumerant?

Initiativet riktar sig till områden med hög miljörisk och ska bidra till avskognings- och konverteringsfri upphandling av läder. Fonden kommer bland annat att gå till investeringar på gårdsnivå för en mer hållbar läderproduktion. WWF kommer att söka finansiellt stöd från företag inom mode-, fordons- och möbelindustrin, samt från läderförädlare och tillverkare.

– Företag som använder läder, inklusive de inom mode-, fordons- och möbelindustrin, har ett unikt inflytande inom leveranskedjan för att uppmuntra och stödja mer hållbara metoder genom att påverka nötkötts- och garveriverksamheten, säger Fernando Bellese, Senior Director för nötkötts- och läderförsörjningskedjor på WWF i ett pressmeddelande.

Under de första tre åren planerar WWF att spåra en miljon nötkreatur och återställa 45 000 hektar nedbruten mark. Målet är att samla in 10 miljoner dollar från företag för att finansiera de inledande faserna av projektet.

Ett av de första företagen att bidra till fonden är Tapestry, Inc., som äger varumärken som Coach och Kate Spade. Företaget har tidigare gett ett bidrag på 3 miljoner dollar till WWF för att förbättra spårbarheten i den brasilianska läderförsörjningskedjan.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.

Det senaste