Lättnader i EU:s avskogningsregler – experten reder ut vad som gäller

EU EU-kommissionen presenterar nu ytterligare lättnader i den omdiskuterade avskogningsförordningen, som ska motverka global avskogning. Hållbarhetsexperten Linnea Jacobsen reder ut vad som gäller.

Lättnader i EU:s avskogningsregler – experten reder ut vad som gäller
Foto: Adobe Stock

EU:s avskogningsförordning, EUDR, syftar till att minska handel med varor som bidrar till global avskogning som bland annat kakao, palmolja och trä. Förordningen har varit omdiskuterad och kritiserats för att skapa byråkratiska utmaningar, samtidigt som den anses som viktig för miljön. För att underlätta för företag kom EU-parlamentet och ministerrådet, efter intensiva förhandlingar, i slutet av förra året överens om att skjuta fram lagen ett år, till den 30 december 2025.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Miljö & Utveckling premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
Redan prenumerant?

Nu kommer ytterligare besked om förenklingar i syfte att underlätta den administrativa bördan för företag. Den här gången är det EU-kommissionen som lägger till en rad förenklingsåtgärder i sina så kallade guidande-document, eller vägledningsdokument, som beskriver hur förordningen ska tillämpas.

Linnea Jacobsen, som är expert på indirekta skatter hos konsult- och redovisningsjätten EY, förklarar att EU-kommissionens besked kan brytas ner till fyra förenklingsåtgärder. Den första är att stora företag ska kunna lämna in samma due diligence-statement, eller på svenska ”förklaringar om tillbörlig aktsamhet”, flera gånger.

– Om man har haft relevanta varor i fri omsättning inom EU, som man exporterat och sedan återimporterat, ska man kunna återanvända sitt befintliga due diligence-statement. Det handlar om att återimporterade varor som redan kontrollerats en gång inte behöver aktsamhetsgranskas på nytt, säger hon.

Den andra åtgärden handlar om att en så kallad auktoriserad representant ska kunna lämna in ett due diligene-statement för medlemmar i företagsgrupper. Den tredje åtgärden handlar om att tillåta företag att skicka in sina due diligence-statements årligen

– Det innebär att företag om företag har gjort en aktsamhetskontroll av en specifik leverantör, så kan denna rapport återanvändas vid flera leveranser/batcher av samma produkter från samma leverantör. Det räcker i dessa fall att skicka in ett due diligence statement en gång per år, säger Linnea Jacobsen.

Den fjärde åtgärden handlar om att downstream-mottagare – företag som ligger längre bort i ledet än den som exempelvis importerar varorna – endast behöver ett så kallat tracenummer för sin dokumentation. Ansvaret för att dokumentationen finns, ligger med andra ord hos bolaget i första ledet vid importen.

– När man handlar med produkten i senare led, räcker det att man kan visa att leverantören som exempelvis tagit in varan till EU har gjort aktsamhetsrapporteringen. Tidigare behövde företag i senare led visa en kopia på dokumentationen, nu räcker det med numret, säger Linnea Jacobsen.

Fakta

Så vill EU förenkla avskogningsförordningen

Med det nya vägledningsdokumentet har kommissionen infört ett antal förenklingsåtgärder, till exempel följande:

  • Stora företag kan återanvända befintliga förklaringar om tillbörlig aktsamhet när varor, som tidigare fanns på EU-marknaden, återimporteras. Detta innebär att mindre information måste lämnas in i it-systemet.
  • En auktoriserad representant kan nu lämna in en förklaring om tillbörlig aktsamhet för medlemmar i företagsgrupper.
  • Företagen kommer att tillåtas att lämna in förklaringar om tillbörlig aktsamhet årligen i stället för för varje sändning eller sats som släpps ut på EU-marknaden.
  • Förtydligande av att ”säkerställa” att tillbörlig aktsamhet har utförts, så att storaföretag i senare led kan dra nytta av förenklade skyldigheter (en minimal rättslig skyldighet att samla in referensnummer för försäkran om tillbörlig aktsamhet från sina leverantörer och använda dessa referenser för sina egna inlagor inom ramen för tullrestitutionssystemet gäller nu).

Källa: EU-kommissionen.

Blir det inte en ambitionssänkning?

– Man tar inte bort några krav kring handeln av produkterna, och det krävs fortfarande att aktsamhetsrapporteringen sker. Det handlar snarare om att det inte krävs lika omfattande dokumentation. Det ska i vissa fall kunna räcka att visa att någon annan har skött sig, beroende på var i handelskedjan man befinner sig, säger Linnea Jacobsen.

Avslutningsvis ger Linnea Jacobsen rådet till företag att säkerställa att de klassificerat sina varor korrekt utifrån ett tullmässigt perspektiv.

– Ofta kanske man förlitar sig på en transportör eller annat ombud, utan att själv ha koll. Men nu, med de nya regelverken, behöver man säkerställa klassificeringen, säger hon och syftar utöver avskogningsförordningen även på EU:s så kallade klimattullar CBAM.

Vad händer om företag missar det här?

– Det kan få stora konsekvenser för den egna handeln och för företagets rykte. Man kan drabbas av handelsstopp, ekonomiska sanktioner, uteslutas från att delta i offentliga upphandlingar och annat. Så det kan leda till mycket kännbara effekter för företag som inte följer regelverken, avslutar hon.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.