För att få igång en marknad måste man komma runt ett biogasens moment 22, det vill säga att så länge det finns för få tankställen tillverkas och säljs inga metangasbilar, och så länge inga bilar säljs finns det ingen drivkraft för att bygga fler tankställen.
Denna problematik försöker nu det kommunala bolaget Business Region Göteborg, BRG, som samägs av 13 kommuner i göteborgsregionen, råda bot på.
– Nyckeln till en fungerande biogasmarknad är att vi kan använda den befintliga infrastrukturen för naturgasdistribution för att distribuera biogasen. På det sättet blir gasen betydligt billigare än bensin och diesel, säger Bernt Svensén, projektledare för projektet ”Biogas Väst” vid BRG, ett projekt som syftar till att öka biogasanvändningen i Västra Götalandsregionen.
Sådan infrastruktur finns redan i västra och södra Sverige, medan övriga landet saknar den. BRG samarbetar med flera parter för att skapa en biogasmarknad i regionen. Volvo utvecklar bilar med metandrift, Fordonsgas väst bygger tankställen och lantbrukarna i LRF Väst är en samarbetspartner som använder rötresterna som gödsel på sina åkrar.
Ambitiös målsättning
– Målsättningen är att vi ska ha 25 tankstationer och 2 500 gasfordon i Västra Götaland inom två år, säger Bernt Svensén.
I dag finns 7 tankställen och 900 gasfordon i området. Det är hälften av alla gasfordon i landet.
I regionen säljs biogasen vid naturgasanläggningar enligt konceptet ”grön gas”, samma koncept som används för grön el av många elleverantörer. Det innebär att konsumenterna betalar cirka 50 öre mer per kubikmeter gas ur pumparna, för att den mängden ska tillverkas på ett miljövänligt sätt. Men man får metangas oavsett om man betalar för fossil naturgas eller för den miljövänligare biogasen.
Behöver inte vara dyrare
– Att biogasen är dyrare beror på investeringskostnader. I det längre perspektivet är det inget som säger att biogas behöver vara dyrare än naturgas, menar Bernt Svensén.
Brist på fler aktörer och därmed på utvecklad rötningsteknik är en begränsande faktor i dag för utbyggnaden av biogasdrift. Men Bernt Svensén ser flera sätt att trots allt få fart på biogasproduktionen. Han pratar om affärsdriven miljöutveckling, i stället för miljödriven affärsutveckling som annars ofta är fallet.
– Vi måste göra processindustri av det, så att företag som till exempel ABB ger sig in i branschen och utvecklar tekniken. Odling av vallgrödor som är lämpliga för rötning på åkerareal som annars skulle vara överflödig är en annan åtgärd för att öka mängden rötningsbart material och få igång produktionen, funderar han vidare.
Många miljöfördelar
Biogas tillverks lokalt, vilket är ännu en miljöfördel förutom att det är koldioxidneutralt. Inga långa energikrävande transporter krävs. Det mesta organiska avfall kan rötas, vilket gör att möjligheterna till nya energikällor är stora. Hushållsavfall och rester från fisk- och livsmedelsindustrin är bara två exempel på material som fungerar utmärkt att göra biogas av.
Bernt Svensén är nöjd med att ha representanter från alla delar av kedjan med i Biogas väst-projektet.
– Det är enda sättet för att få igång biogasanvändningen, menar han.
Fakta
Biogasdrift
Personbilar med biogasdrift tillgängliga idag:
Opel Astra Kombi 1.6
Opel Zafira 1.6 CNG
Volvo S60 Bi-fuel
Volvo S80 2.4 Bi-fuel
Volvo V70 2.4 Bi-fuel
Kommande fordon:
Ford Transit
Volkswagen Golf Variant
Fiat Multipla
En personbil med möjlighet till biogasdrift är i dagsläget cirka 35 000 kronor dyrare än en bil med enbart bensindrift, men merkostnaden kommer att sjunka om större serier byggs. De flesta bilar med metangasdrift kan även köras på vanlig bensin.
Biogasbilar hamnar skattemässigt i miljöklass 1. Tjänstebilar med biogas/naturgasdrift kommer att få 20 procent sänkt förmånsvärde från och med årsskiftet 2001/2002. Staten ger ett investeringsbidrag på mellan 30 och 50 procent av merkostnaden för fordonen.
Det finns i skrivande stund 25 tankställen för biogas som är öppna för allmänheten i landet, de flesta i anslutning till reningsverk och alla i den södra tredjedelen av landet. Priset på biogas ligger på de flesta ställen mellan 7,50 och 8,00 kronor per kubikmeter. Billigast är ett gastankställe vid en Norsk Hydro-station i Trollhättan med 5,50 kronor per kubikmeter och dyrast är Nordvästra Skånes reningsverk med 9,40 kronor per kubikmeter. Priserna motsvarar ett literpris på bensin på 4,50 respektive 7,70 kronor. Generellt är den förnyelsebara biogasen 50 öre dyrare än den fossila naturgasen per kubikmeter där båda sorterna säljs.
Källa: Miljöfordon i Göteborg