Under Almedalsveckan presenterade Swedish Fashion Council den första upplagan av rapportserien Fashion Transformation.
– För att positionera svenskt mode som ledande i framtidens modeindustri måste vi synliggöra den omställning som branschen står inför och mäta förändringarna som sker. För att veta vart vi ska och hur vi tar oss dit, måste vi först veta var vi befinner oss. Fashion Transformation är ett första steg i det arbetet säger Jennie Rosén, vd Swedish Fashion Council.
Rapporten visar bland annat att år 2020 omsatte modebranschen i cirka 148 miljarder kronor i Sverige.
Den lyfter också en växande andrahandsmarknad, där varukategorin kläder stod för 3 miljarder år 2020.
Två vägar till en hållbar modeindustri
För att skapa en hållbar modeindustri finns det två tydliga vägar att gå, enligt rapporten. Den ena fokuserar på utvecklingen av nya affärsmodeller, nya material och en rad andra innovationer som resulterar i en mer resurseffektiv bransch.
Den andra fokuserar istället på att kraftigt begränsa antalet produkter som sätts på marknaden, samtidigt som man hittar lösningar för att cirkulera redan befintliga produkter så länge som möjligt.
Fritt fram att låna kläder i Almedalsgarderoben
Som ett sätt att visa på nya affärsmodeller bjuder Svensk Handel och Swedish Fashion Council bjuder in till Almedalsgarderoben för femte året.
Det är som en butik med kläder utvalda för seminarier och mingel. Här kan alla som vill låna kläder upp till ett dygn – utan kostnad.
– Det är medlemsföretag från Svensk Handel som lånar ut kläderna. Intresset är jättestort och det har blivit större för varje år vi varit här. Första året hade vi bara en ställning med kläder och nu räcker kläderna knappt till alla som vill låna, säger Ebba Asplind, CEO assistant, Swedish Fashion Council.

Konsumenterna har blivit mer medvetna
Hon säger att det skett en förändring i inställning till andrahandskläder.
– Förut var det nästan tabu att säga att man hade kläder från second hand. Men idag är konsumenterna mer medvetna om att det inte är hållbart att köpa, och slänga, så mycket kläder som vi gör. Almedalsgarderoben är ett sätt att visa att man faktiskt inte behöver äga så mycket kläder, att låna är ett alternativ. Vi måste komma bort från slit-och-släng-attityden.
Uppstår det inte en intressekonflikt, med tanke på att modebranschen vill sälja och samtidigt öka cirkulariteten?
– Varumärkena som vi har med oss till Almedalsgarderoben är positivt inställda och några av dem har redan en verksamhet som innefattar andrahandsförsäljning. Jag tror de flesta inser att det här är något de måste vara med på för att vara relevanta. Sedan tror jag att det olika typer av konsumenter. En del vill vara först när det kommer nytt mode, andra har inte samma intresse, säger Ebba Asplind.
Digitaliseringen driver på trenden
Rapporten visar att andrahandsmarknaden har sett en omfattande utveckling de senaste åren. Det är en trend som drivs på av unga konsumenter och marknadens digitalisering. Den har exempelvis resulterat i ett stort antal digitala marknadsplatser och tjänster som gjort säljprocessen smidigare.
Fakta
Bästsäljande begagnade plagg
- Barnkläder och mammakläder som bärs tillfälligt med fokus på funktion.
- Exklusiva festplagg som bärs vid enstaka tillfällen (aftonklänning, frack).
- Unika plagg som är roliga och kreativa.
- Tidlösa och exklusiva plagg där patina ger status.
– Och med tanke på att kläder idag har en halverad livslängd jämfört med för 20 år sedan, är det viktigt att det ökar ännu mera, säger Ebba Asplind.
Troligtvis kommer begagnathandeln att drivas på ytterligare med tanke på svårare ekonomiska tider för många hushåll.
Vad tror du vi ser om fem, tio år?
– Jag tror att andrahandsmarknaden har ökat ännu mera. Jag tror också att det finns fler affärsmodeller för att låna och hyra kläder och att delat ägande av kläder blir vanligare, säger Ebba Asplind.
Seminariet Modeindustrins omställning arrangerades av Swedish Fashion Council, Svensk Handel och TEKO.
Här hittar du rapporten Fashion Transformation.