Varumärket skadas av ogenomtänkt annonsering

Företag som marknadsför sig i miljöskadliga reklammedier tappar konsumenternas förtroende. Det visar färsk forskning från Handelshögskolan i Stockholm.

Varumärket skadas av 
ogenomtänkt annonsering

Forskaren Claudia Rademaker visar med sin avhandling att om en annons placeras i ett reklammedium som konsumenten tycker är miljöskadligt så påverkar det företaget och produkten negativt. I tider då allt fler företag vill upplysa kunderna om att de har en dokumenterad miljöpolicy så handlar det alltså inte bara om att nå ut med det till så många som möjligt, utan också att nå ut med informationen på rätt sätt, utan negativa konsekvenser för miljön. En ogenomtänkt reklamkampanj som uppfattas som miljöskadlig går inte kunderna förbi och varumärket riskerar att skadas.

Avhandlingen belyser hur svenska marknadschefer inte tar hänsyn till miljöaspekterna när de väljer medier för sina reklamkampanjer.

− I och med att konsumenter engagerar sig alltmer i att värna miljön har företag implementerat grön/hållbar marknadsföring. När det gäller grön och hållbar marknadskommunikation lägger företag idag däremot stort fokus på budskapet när de kommunicerar med konsumenter medan mediet i sig förbises vad gäller miljöaspekten. När företag väljer sina reklammedier bör de ta hänsyn till målgruppens uppfattningar om hur skadlig för miljön olika reklammedier är då detta har visats påverka kommunikationens effektivitet, säger Claudia Rademaker i ett pressmeddelande.

Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.