Trendbrottet: Eko-försäljningen ökar – efter år av nedgång

Livsmedel Försäljningen av ekologiska varor har ökat med 2,8 procent under det sista kvartalet 2023, efter tre år av stora tapp.

Trendbrottet: Eko-försäljningen ökar – efter år av nedgång
Foto: Adobe stock.

För första gången på tre år ökar försäljningen av ekologiska varor i dagligvaruhandeln under ett enskilt kvartal. Under det avslutande kvartalet förra året steg försäljningen med 55 miljoner kronor jämfört med samma period ett år tidigare, vilket motsvarar en ökning på 2,8 procent.

Det skriver organisationen Organic Sweden i en ny rapport.

– Nu ljusnar det för den ekologiska maten. Vi ser ett större engagemang hos dagligvaruhandeln, framför allt har Hemköp och Willys ökat sina kampanjer för ekologisk mat och dryck. Det får effekt på försäljningen, säger Ida Lind, expert på marknad och hållbarhet på Ekologiska Lantbrukarna, i en kommentar.

Trots hög inflation de senaste åren, minskade priserna på ekologiska mejeriprodukter, kött, frukt och grönsaker under det fjärde kvartalet 2023. Detta resulterade i en ökad försäljning inom dessa kategorier, medan konventionella livsmedel inte visade liknande prisminskningar eller försäljningsökningar under samma period.

Samtidigt rapporteras att antalet ekologiska bönder minskade under 2023.

– Flera aktörer vittnar om en oro över brist på svensk ekoråvara i närtid. Nu gäller det att ekolantbrukarna håller ut och att merbetalningen ökar. Vi har inte råd att tappa fler ekolantbrukare, avslutar Ida Lind.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.