nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Tänk på kundens behov innan du tänker på lösning

Vill du involvera kunderna i ert hållbarhetsarbete? För att bli framgångsrik så måste du förstå kundens behov på djupet. Det menar Carina Rislund och Glenn Jonasson som nu ger ut boken ”Handbok i kundinvolvering”.

  • Annons 1

Många verksamheter arbetar idag med att involvera kunderna i sitt hållbarhetsarbete, för att få förslag på förbättringar och nya idéer kring vilka frågor verksamheten bör driva.

Boken kundinvolvering guidar i hur man kan arbeta för att förstå sina kunder fullt ut. Det handlar i grunden om att ta ”den andres” perspektiv och att alltid tänka behov före lösning, menar författarna till boken ”Handbok i kundinvolvering”.

– Vårt viktigaste budskap är att kundens röst ska höras genom hela utvecklingsprocessen. Det är lätt att utgå från sin egen världsbild och försöka göra nytta genom att så snabbt som möjligt presentera en lösning, säger Carina Rislund.

Tidskrävande men nödvändigt

I stället för att jobba så föreslår författarna en vetenskapligt grundad modell från service design som hjälper utvecklaren att förstå de behov som finns i kundens berättelser och handlingar.

– Det är ofta ett komplext och tidskrävande arbete att väga samman flera olika behov och intressen, men som vi ser det så finns det inget alternativ. Det går inte att genomföra en halvhjärtad kundinvolvering och förvänta sig innovativa idéer, säger Glenn Jonasson.

De teoretiska metoderna och modellerna följs av tips och övningar inom bland annat observation, samtalsteknik, visualisering och prototypande.

Förutom metoder vill författarna sprida medvetenhet om kundinvolvering och om vikten av att jobba nära kunden. Målgrupp är bland annat verksamhetsutvecklare och innovationsledare inom offentlig sektor. Kunderna som de ska förstå kan vara allt från kunden och kundens kund till finansiären eller användaren.

Boken ges ut av Kundlyftet.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Glad sommar!

Sommartider är semestertider. Miljö & Utvecklings webbredaktion stänger därför bevakningen för att ta sommarledigt. En riktigt skön och stärkande sommar önskar vi alla våra läsare. Vi återkommer igen den 9 augusti.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Här finns miljöjobben

Ny statistik från SCB

Miljöbranschen har växt med 5 600 jobb sedan 2004. Allra flest arbetar med avfallshantering och förnybar energi, enligt statistik från SCB.