Trenden i Nordeuropa när det gäller nyregistreringar av Emas är liktydig, det vill säga en svag minskning. I Sverige finns det exempelvis 207 registreringar mot 208 för ett år sedan. Förklaringen hittas främst i det faktum att nya Emas, som kom förra våren, ger möjlighet att registrera en hel organisation, att jämföra med tidigare då det krävdes registrering för varje anläggning.
– Vissa stora företag med viktiga marknader utanför Europa nöjer sig också med ISO 14001, säger Sven-Olof Ryding. Sedan finns det företag som lagt ner Emas, vilket i många fall handlar om underleverantörer som inte har behov av att vara publika, något som är ett krav i Emas.
Han ser också en annan förklaring till att Emas utvecklingstakt är lägre, jämfört med det snabbt ökande ISO 14001, i att systemet kräver en återkommande förnyelse varje år.
Förväntad ökning
På Miljöstyrningsrådet, som är det organ som är ansvarigt för Emas i Sverige, förväntar man sig dock att antalet registreringar åter kommer att öka i framtiden.
– När nya Emas infördes under förra året räknade vi med att det skulle ta ett till två år innan företag som vill satsa på Emas-registrering är i mål, konstaterar Sven-Olof Ryding. I och med att Emas ger nya och bättre möjligheter till miljökommunikation på marknaden kommer den att få en skjuts. Bland annat kan nu logotypen användas i annonsering och olika former av miljöinformation, samt med tiden också på produkter och förpackningar.
Han tror också att Emas kommer få hjälp av den nya versionen på Emas-förordningen, som bygger på ISO 14001. Härigenom kommer Emas att bli mer internationellt användbart bland annat som ett kommunikationsmedel för ISO 14001.