Sandra Roos använder storytelling som verktyg

SOMMARTANKAR Kappahls hållbarhetsdirektör om lagstiftningens nästa steg, storytelling som drivkraft – och varför hon liknar sitt arbete vid att bygga en katedral.

Sandra Roos använder storytelling som verktyg
Sandra Roos, hållbarhetsdirektör på Kappahl Group. Foto: Pressbild.

Det förra EU-parlamentets lagstiftning gjorde hållbarhetsarbetet ”icke förhandlingsbart”. Nu märker Sandra Roos att det behövs nya argument.

– Vi måste åter förklara varför åtgärderna är viktiga: affärsnytta, miljönytta och bättre arbetsvillkor. Annars riskerar motivationen att försvinna när politiken svajar, säger hon.

Sandra Roos är hållbarhetsdirektör på Kappahl Group, civilingenjör i kemiteknik med en doktorsexamen i miljösystemanalys. Hon betonar värdet av en gemensam berättelse – bortom att ”lagen kräver det”.

Spårbarhet i leverantörsledet är inte bara en regel. Det skapar förtroende hos konsumenten och kan förlänga plaggets livslängd. Det måste vi berätta

Strategi i global osäkerhet

Det mest utmanande under våren har varit osäkerheten: geopolitik, extremväder och oklara lagkrav. Kappahls svar är att hålla fast vid en hållbarhetsstrategi som är integrerad i affärsplanen.

– Strategin ligger fast även om andra backar. Det gör oss tydliga både internt och externt.

Textilens nya producentansvar

Top of mind inför hösten är det utökade producentansvaret för textila produkter – och hur det kopplas till den kommande ekodesign­förordningen.

Kappahl är medgrundare till ett interims-PRO i Norge och engagerat i det svenska arbetet.

– Om vi gör det rätt kan producentansvaret ge stor miljönytta. Nu har branschen chansen att styra systemet mot cirkularitet.

Berättelsen som drivkraft

Sandra Roos lägger allt större vikt vid storytelling:

  • Lagkraven ska få kontext: Varför sparar spårbarhet tid och kostnader?
  • Konsumenten ska förstå vem som färgat och sytt plagget – och därmed vilja vårda det.
  • Medarbetarna ska känna att de ”bär sten till en katedral”, inte bara utför en kostnadspost.

Sommarenergi i ord och mening

Hon får ny energi i sommar genom att fördjupa berättelserna om varför Kappahl jobbar med olika åtgärder – och vad som redan uppnåtts.

– När vi vet vad vi bidrar till blir vi motiverade. Vårt mål är en ansvarsfull modevärld där alla kan uttrycka sig genom mode inom planetens gränser. Den visionen ger kraft.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.

Det senaste