Fladdermöss trivs bäst när det är mörkt. Men ibland krockar djurens behov med människans, till exempel när en väg eller gångväg går fram genom fladdermusområden. Miljö & Utveckling rapporterade nyligen om ett sådant projekt i danska Gladsaxe kommun, vilket fick en läsare att höra av sig och påpeka att en liknande lösning finns i Mölndal.
Så fungerar fladdermusbelysningen i Mölndal
Biodiversitet
Miljö & Utveckling rapporterade nyligen om danska Gladsaxe som satsat på röd gatubelysning för att störa fladdermöss så lite som möjligt. Även i Sverige finns erfarenheter av fladdermusbelysning. Mölndals kommun har en sådan sträcka på plats sedan i somras.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
Bästa fladdermusbelysningen: Ingen alls
Fladdermöss störs mindre av rött ljus än av vitt. Men allra helst vill de förstås ha mörkt när de jagar. Så i Mölndal har det röda ljuset kombinerats med närvarostyrning, så att ljuset bara tänds när någon passerar. Något som blev en utmaning för kommunen.
– Belysningen fungerar bra, men det var lite jobb med att ställa in närvarostyrningen, berättar Matthias Johannesson, som är kommunens projektledare.
Trafikanterna ville ha gångväg – fladdermössen vill ha mörker
Den aktuella sträckan är ungefär 400 meter lång och går genom ett skogsparti nära en bäckravin. Tidigare fanns här bara en stig, som dock användes flitigt av de närboende. Efter önskemål från trafikanterna ville kommunen satsa på att uppgradera stigen till en gång- och cykelväg, men stötte på patrull. De känsliga fladdermössen som bodde i området fick inte störas.
– Det var ett krav från vår kommunekolog att vi skulle ta stor hänsyn till naturen i det här området. Så vi fick göra ganska många åtgärder för att klara kraven, säger Mathias Johannesson.
Liten merkostnad
Totalt behövdes 13 lyktstolpar med specialbelysning och närvarostyrning, allt var på plats i maj 2021. Merkostnaden var beskedlig, omkring 1000 kronor per lyktstolpe.
– Det var inga stora pengar, det kan till och med ha varit mindre än så, säger Mathias Johannesson.
Men under sommaren kom klagomål från cyklister. Närvarostyrningen fungerade dåligt och lamporna tändes när cyklisten var mitt under dem, istället för lite förväg. Efter en del injusteringsjobb fungerar det nu som tänkt, enligt kommunen.
Har du några tips till andra kommuner?
– Tänk nytt och våga testa nya saker! Annars utvecklas man inte, säger Mathias Johannesson.