Så blir nya utsläppsreglerna för vägtrafik: ”Knappt en förbättring”

Transport Nu har EU-parlamentet röstat igenom tuffare utsläppsregler från nya fordon. Reglerna har varit omdiskuterade och slutresultatet landade i ett mindre ambitiöst förslag än vad kommissionen ville.
– Denna lagstiftning är så urvattnad att det knappt är en förbättring av dagens regler, kommenterar Miljöpartiets EU-parlamentariker Pär Holmgren.

Så blir nya utsläppsreglerna för vägtrafik: ”Knappt en förbättring”
Nu har EU-parlamentet beslutat om nya utsläppsregler för nya fordon. Foto: Adobe Stock.

De nya reglerna, som går under Euro 7, handlar om att begränsa avgasutsläppen från bilar, lastbilar och bussar. Omröstningen i EU-parlamentet landade i 297 röster för, 190 emot och 37 nedlagda röster. Nu återstår ett formellt godkännande från EU:s ministerråd innan lagen är helt klar.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Miljö & Utveckling premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
Redan prenumerant?

Lagen har varit omdiskuterad. På ena sidan finns de som menar att för hårda krav riskerar att slå ut fordonsindustrin och leda till ökad arbetslöshet.

– Min huvudsakliga oro var den potentiella påverkan både på industrin och kunderna. Kommissionens föreslagna ändringar av specifika krav på fordonstestning skulle öka tillverkningskostnaderna och höja priserna för bilar med liten budget, vilket är avgörande för arbetare och landsbygdssamhällen, sade Alexandr Vondra, från den nationalistiska gruppen Europeiska konservativa och reformister (ECR) inför omröstningen, enligt Euractive.

På andra sidan finns de som anser att reglerna bör gå långt för att fylla sitt huvudsyfte – att förbättra luftkvaliteten och därmed människors hälsa.

Urvattnat slutresultat

Slutresultatet landade i ett förslag som var mindre ambitiöst än kommissionen. Miljöpartiets EU-parlamentariker, som önskade ett mer ambitiöst förslag och därmed röstade nej, är missnöjd.

– Jag är väldigt besviken på att en majoritet i det här huset lyssnar så mycket på lobbyister, att de hellre röstar för tandlösa utsläppskrav än att höja ribban och minska de dödliga effekterna av utsläppen från EU:s fordon.  Denna lagstiftning är så urvattnad att det knappt är en förbättring av dagens regler, säger han i en kommentar.

Luftföroreningar orsakar dödsfall

I sammanhanget lyfter han att utsläpp från vägtrafik är den största källan till utsläpp i tätorter i Sverige och att 7600 svenskar förväntas dö i förtid varje år till följd av den förorenade luft de andats in.

– Detta är dessutom en rättvisefråga. Att halvera dessa utsläpp från bilar skulle kosta omkring 3500 kronor per såld bensinbil. EU:s fordonsindustri gör rekordvinster. Mer än hälften av alla nya bilar i EU säljs till företag och resten främst till höginkomsttagare. De har råd att ta en lite högre kostnad för att rädda liv och säkerställa renare luft för alla, kommenterar Pär Holmgren.

De nya Euro 7-reglerna innebär att nya bilar måste klara samma utsläppsregler som i dag när det kommer till bland annat kväveoxider, partiklar och kolmonoxid. EU-kommissionen ville införa en utsläppsgräns för ammoniak, men tog bort den i sista stund.

Däremot införs krav på högsta antal partiklar som släpps ut från bromsarna, och elbilsbatterier måste ha kvar 80 procent av sin kapacitet efter fem år eller 10 000 mil och 72 procent efter åtta år eller 16 000 mil.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.