”Reseavdragen behöver reformeras”

Hållbar stad Nya regler för reseavdrag, förändringar av tjänstebilssystemet och en nationell stadsutvecklingspolitik. Det var några av budskapen från miljöminister Karolina Skog på Gröna Bilisters konferens i Eskilstuna.

”Reseavdragen behöver reformeras”

– Jag identifierar att lösningen på många av de miljöproblem vi har, har att göra med städernas, tätorternas, utveckling. Vi ska vara tydliga med deras utformning och ha en nationell stadsutvecklingspolitik. Det har vi inte i dag och vi avviker internationellt på den punkten. Men jag kommer att lägga fram den första i Sverige, senare i vår. Självklart kommer transport och mobilitetsfrågor att finnas med där, sade Karolina Skog.

Hon var en av flera talare på Gröna Bilisters konferens i Eskilstuna, men kanske den som pratade mest om just bilar. Regeringen lade ju nyligen fram förslaget om klimatmärkning av flytande bränsle. Däremot kom inget förslag om ursprungsmärkning av bränslet, vilket kritiserades. Karolina Skog passade på att förklara vad som hände med det förslaget:

– Delen om ursprungsmärkning behöver vi värdera för att se om EU-reglerna tillåter det. Den delen är inte färdigutredd, men en viktig framåt. Man måste ha information för att kunna göra medvetna val. Men vi får inte göra information till en ursäkt för att inte se till att de hållbara valen finns där och är lätta att använda.

Läs mer: Storföretag i satsning för framtidens transporter

När det gällde bil kontra andra transportmedel var budskapet att det behövs en transportpolitik för tätorter och en annan för landsbygd. I stora delar av Sverige handlar omställningen om att hitta nya bränslen. I städerna kan man däremot hitta andra lösningar än bilen.

Från publiken kom frågan om incitament för att konvertera till gas och etanol är på gång.

– Jag får olika besked på om hur effektivt det är. Buden skiljer sig åt. Därför har vi inte prioriterat det. Jag avfärdar det inte som åtgärd, men det är inte den högst prioriterade, svarade Karolina Skog, och fortsatte:

– Etanol är ett alldeles utmärkt bränsle. Just nu är inblandning det mest realistiska. Som politiker försöker jag hålla mig tillbaka – som så ofta är mångfald bäst och vi försöker skapa styrmedel som skapar mångfald istället för enfald. Det har transportpolitiken haft alldeles för mycket av.

Fordonsoberoende bilersättning

En annan fråga handlade om ifall vi kommer att få se fordonsoberoende bilersättning.

– För det första – reseavdragen är under utredning för att skapa en ordentlig reformering. Det styr mot bilresor, till och med mot stora bilar, och det är otroligt mycket fusk.

Vi också tittar på tjänstebilssystemet. Vi vet att det är mycket beteendestyrande, sade Karolina Skog.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.