Rapporten Sustainibility Reality Survey undersöker hur transportbranschen arbetar för att minska sin miljö – och klimatpåverkan.
Rapport: Så bra är åkerierna på hållbarhet
TRANSPORT
Majoriteten av åkerier runt om i Europa har tydligt definierade hållbarhetsmål för att minska sin miljöpåverkan. Det visar en ny studie som också lyfter vilka utmaningar som branschen har framför sig i omställningsarbetet.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
Rapporten, som däcktillverkaren Goodyear står bakom, bygger på enkätsvar från totalt 1431 företag från 33 europeiska länder. Av dem kommer 31 procent kommer från Sverige och Danmark och 72 procent har åkerier med fler än 50 fordon.
Majoriteten tycker hållbarhet är viktigt
Utifrån svaren från de svenska och danska åkerierna framgår att majoriteten tycker att hållbarhet är viktigt för deras företag. 68 procent uppgav att de har definierade hållbarhetsmål och 19 procent att de skulle sätta mål och mätningar de kommande 12 månaderna. Därtill var det 28 procent som svarade att hållbarhetsåtgärder inte bara är bra för miljöarbetet, utan också en drivkraft för lönsamhet, vilket var en skillnad jämfört med den senaste rapporten som publicerades 2021.
– Sedan förra årets undersökning har det ekonomiska landskapet förändrats avsevärt, så vi kan bli ännu mer uppmuntrade av åkeriernas ansträngningar under denna tid, särskilt som samtalet skiftar från en ren miljöfråga till en om att hålla jämna steg med branschen och lönsamhet, Maciej Szymanski, marknads – och kommunikationschef på Goodyear Europé i en kommentar.
Bränslesnåla däck och effektiva fordon
När de kommer till vilka åtgärder som företagen ser som mest effektiva för att accelerera omställningen, kommer bränslesnåla däck på första plats och utbyggnaden av effektiva fordon på andra plats. Svaren från deltagarna visar också att kunskapen om miljölagstiftning förbättrats sedan 2021 års undersökning. Nu uppger 90 procent av de danska och svenska företagen att de är bekanta med lagstiftningen.
Undersökningen lyfter också de hinder som åkerierna se framför sig i omställningsarbetet. Av svaren framgår det bland annat att direktkostnaden för närvarande inte motiverar den framtida avkastningen på investeringen, vilket lyfte som det största hindret. En annan utmaning som många lyfte var svårigheter att installera mätverktyg och andra verktyg som ska hjälpa till att minska koldioxidutsläppen.