Ny Iso-standard för samverkan

Ledningssystem Det går att öka affärsnyttan genom samarbete. Nu kommer en standard som ska hjälpa verksamheter att bli bättre på att hjälpas åt.

Ny Iso-standard för samverkan
Micke Lundström

– Vi måste bättra oss när det gäller att ta till vara värdet av samverkan. Med den här standarden tar vi ett stort kliv framåt, säger John Thorsson, affärschef på NCC och ordförande i SIS tekniska kommitté som representerar Sverige i arbetet med standarden.

Standarden, SS-Iso 44001 Ledningssystem för affärsrelationer i samverkan – Krav och ramverk, baseras på en 8-stegsmodell som utvecklats i Storbritannien. Den går igenom hur organisationer förbereder, sätter upp och tillvaratar värdet av samverkan. Målet är att företag som samarbetar med varandra, exempelvis i ett byggprojekt, ska kunna tillvarata varandras kompetenser, erfarenheter och kunskaper på bästa sätt. Ett plus ett blir ofta tre.

– Riktigt framgångsrik samverkan är svårt. SS-Iso 44001 är ett verktyg för företag och organisationer att genomföra framgångsrika samverkansrelationer, säger Tommy Lenberg, vd på Byggherrarna och vice ordförande i SIS-kommittén.

Standarden riktar sig till företag inom samtliga branscher, men just i Sverige räknar man med störst intresse inom byggsektorn som också har deltagit i framtagandet.

 

Läs mer om hur byggföretaget NCC arbetar med samverkan utifrån SS-Iso 44001 i nästa nummer av Miljö & Utveckling som är ute den 20 september.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.