I mars i år publicerade Internationella handelskammaren, ICC, skriften Business in society, Making a positive and responsible contribution. Den innehåller nio praktiska steg, vars syfte är att vägleda företag in i arbetet med hållbarhetsredovisningar.
– Den riktar sig till alla företag, stora som små. Framför allt nybörjare, men det är få som inte är nybörjare inom detta, konstaterar Lars-Olle Larsson, svensk representant i den arbetsgrupp inom ICC som arbetar med frågor om ansvarsfullt företagande.
Förankra i ledningen
Det första steget är att förankra arbetet i högsta ledningen, som man alltid måste göra när det handlar om strategier och policyarbete. Därefter bör företaget bestämma vilka värderingar det står för. Nästa steg är att identifiera de betydande intressenter som företaget ska föra dialog med.
– Det kan handla om de egna anställda, kunder, leverantörer, miljögrupper, ägare och inte minst fondförvaltare, säger Lars-Olle Larsson.
Först därefter bör företaget definiera sina affärsprinciper och policies, och inte bara ta hänsyn till gällande lagstiftning utan också förväntningar bland intressenter. Nästa steg är att etablera system för att se till att företaget lever efter sina principer. Då kan man använda sig av sina redan befintliga ledningssystem och lägga till nya rutiner.
Företaget kan också välja att jämföra sig med externa uppförandekoder eller standarder, exempelvis Kofi Annans Global Compact eller den svenska regeringens initiativ Globalt ansvar.
Svaga punkten
I nästa steg rekommenderas att företaget genomför interna revisioner där policys och mål följs upp. Enligt Lars-Olle Larsson fattas det här ett moment i ICCs rekommendationer.
– Jag tycker att man skulle ha gjort klart att företagen också bör göra en extern granskning av hållbarhetsredovisningen. Det ökar arbetets trovärdighet, säger Lars-Olle Larsson.
I de två sista stegen påpekas att företaget bör använda ett språk som alla kan förstå och sist men inte minst sätta realistiska mål.