Modejätte tar sikte på Scope 3 – köper kolkrediter för flygfrakter

KLIMAT Shein har fått hård kritik för sina snabbt växande utsläpp. Nu vill bolaget visa handlingskraft i arbetet med scope 3 genom investeringar i hållbart flygbränsle – men trovärdigheten är långt ifrån självklar.

Modejätte tar sikte på Scope 3 – köper kolkrediter för flygfrakter
Bild: Lufthansa Cargo.

Modejätten Shein har tecknat ett avtal med Lufthansa Cargo om att börja använda certifikat kopplade till hållbart flygbränsle, även kallat sustainable aviation fuel, eller SAF. Målet är att minska klimatavtrycket från bolagets omfattande flygtransporter.

Avtalet innebär att Lufthansa ökar sin användning av SAF och utfärdar verifierade certifikat som Shein kan räkna in i sin klimatredovisning. Bränslet används inte nödvändigtvis på de plan som fraktar Sheins varor, men ska enligt bolaget ge ”reella utsläppsminskningar”.

Shein har kritiserats för sina snabbt växande utsläpp. Mellan 2021 och 2023 ökade koncernens totala koldioxidutsläpp med 175 procent. Trots det fick moderbolaget nyligen sitt nettonollmål till 2050 godkänt av Science Based Targets initiative, vilket väckt frågor om trovärdigheten.

SAF lyfts ofta fram som en nyckel för flygets omställning, men bränslet är dyrt och tillgången begränsad. Kritiker pekar också på osäkerheter kring hela livscykeln – exempelvis klimatpåverkan från råvaruproduktion. I dag används SAF vanligtvis i små inblandningar, långt från de 50 procent som är tekniskt möjligt.

För Shein är partnerskapet ett steg i en större färdplan där företaget också lovar effektivare rutter, mer sjötransport och stöd till åkerier för att byta till bränslesnåla lastbilar. Men ännu saknas konkreta siffror på utsläppsminskningar.

Fakta

Vad är SAF?

  • Drop-in-bränsle: Kan blandas med fossilt jetbränsle utan tekniska ändringar.
  • Kostnad: Upp till sju gånger dyrare än konventionellt flygbränsle.
  • Tillgång: Begränsad produktion, idag ofta bara några få procent i flygbränslemixen.
  • Kontrovers: Kritiseras för höga kostnader, bristande tillgång och osäker klimatnytta över hela livscykeln.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.

Det senaste