Miljöbilsmarknaden växer

Marknaden för miljöbilar ökade kraftigt förra året. Nu rullar det närmare 10 000 miljöbilar på de svenska vägarna vilket innebär nästan en fördubbling på bara ett år.

Nybilsförsäljningen av miljöbilar ökade kraftigt under 2002. Enligt en beräkning från projektet Miljöfordon i Göteborg ökade antalet miljöfordon med 84 procent eller ungefär 4 357 bilar vilket betyder att miljöbilarna nu står för ungefär två procent av den totala nybilsförsäljningen i Sverige.

Det finns ingen officiell räkning av hur många miljöbilar det rullar på vägarna i Sverige. Bilregistret redovisar nämligen inte miljöfordonstyper speciellt. Men enligt beräkningarna från Miljöfordon i Göteborg, som bygger på intervjuer med bil- och bränsleleverantörer, så fanns det totalt 9 532 miljöfordon i landet vid årsskiftet.

Etanol populärast

Flest miljöbilar drivs med etanol och klart populärast är Ford Focus FlexiFuel. Den drivs med högblandad etanol E85. Ford sålde 3 000 nya etanolbilar under förra året vilket innebär att de står för närmare en 75 procent av den totala miljöbilsökningen. En anledning till den kraftiga försäljningsökningen är en intensiv kampanj från Ford och att FlexiFuel-varianten kostar i princip lika mycket i inköp som standardversionen. En annan anledning är att distributionsnätverket för etanol är förhållandevis väl utbyggt över landet. Totalt finns det närmare 4 000 Ford FlexiFuel i drift i Sverige.

Biogas ökar

Näst populärast är de gasdrivna bilarna. De biogas och naturgasdrivna bilarna ökade med nästan 900 och uppgår nu till 2 530 stycken. Volvos Bifuel-modeller av V70, S60 och S80 stod för hela ökningen.

Även elhybridbilarna ökade om än inte i samma omfattning som de etanol- och gasdrivna bilarna. Ökningen stannade vid 180 bilar av vilka Toyota Prius står för merparten. Miljöfordon i Göteborg definierar även de extremt bränslesnåla bilarna som till exempel VW Lupo 3L och Audi A2 3L som miljöbilar. De ökade sin försäljning med 130 stycken under 2002.

När det gäller rena elbilar tycks dock trenden vara vikande. Det totala antalet elbilar minskade med mer än tio procent, eller 63 stycken, och orsaken kan nog sägas vara att man ännu inte kommit runt problemet med batteriladdningen vilket begränsar körsträckan och därmed också användningsområdet.

Växande marknad

Miljöfordon i Göteborg har också undersökt den förväntade nybilsförsäljningen för 2003. Siffrorna är naturligtvis osäkra, men med utgångspunkt från de som lyckades bäst under 2002, Ford och Volvo, så finns det förväntningar att miljöbilsmarknaden fortsätter att växa även i år. Fords prognoser för FlexiFuel-modellen ligger på ungefär 4 500 sålda bilar och Volvo räknar med att sälja något fler än förra året. Totalt visar undersökningen på att det kommer att säljas mellan 5 500 och 6 500 miljöbilar nästa år.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.

Det senaste