Akademiska Hus i Lund är ett statligt ägt fastighetsbolag som framförallt arbetar med utbildningslokaler till universitet. Huvuddelen av fastighetsbeståndet ligger inom de centrala delarna av Lund, men företaget har också verksamhet i Kalmar, Kristianstad och Alnarp.
Sedan årsskiftet har man bytt ut alla tjänstebilar som fastighetsskötarna använder till miljöbilar.
– Det är en satsning som ligger i linje med vår miljöpolicy, berättar Birgitta Wickman projektledare vid Akademiska Hus. Vi har länge arbetat med miljöledningssystemet ISO 14000 och transporter har en stor betydelse för verksamhetens totala miljöpåverkan.
Valde elbilar
Valet föll på elbilar och elhybridbilar. 14 av tjänstebilarna är nu rena elbilar av märket Citroèn Berlingo och 6 stycken är Toyota Prius elhybridbil. De rena elbilarna har en begränsning i och med att batterikapaciteten sätter stopp för längre körsträckor. Citroén Berlingos räckvidd är ungefär 75 kilometer beroende på förarens körsätt. Men dcet är inget problem för Akademiska Hus.
– Vi har inga längre körsträckor eftersom fastighetsbeståndet finns koncentrerat. Det handlar bara mellan 400 och 500 mil per år och bil. Istället blir det mycket starter och då passar elbilarna vår verksamhet bäst. Dessutom tycker vi att elbilarna passar bra in i stadsmiljön, förklarar Roland Larsson, förvaltare vid Akademiska Hus.
Inte dyrare
Akademiska Hus har tecknat avtal om leasing av miljöbilarna på fem år. Enligt Roland Larsson blir inte den sammanlagda kostnaden för miljöbilarna högre än för bilar som drivs med konventionellt bränsle.
– Leasingkostnaden är något högre för miljöbilarna, men driftskostnaderna är å andra sidan betydligt lägre, någonstans mellan en och två kronor milen, vilket betyder att de i alla fall inte är dyrare, berättar han.
Än så länge har Akademiska Hus erfarenheter av miljöbilar som tjänstebilar varit positiva.
– Det känns bra att ha miljöbilar och vi har fått mycket positiv respons från våra kunder, berättar Birgitta Wickman.
Lite tveksamheter
Personalen har tagit emot miljöbilarna förhållandevis bra. Tidigare använde de egna bilar eller bensindrivna tjänstebilar.
– Det fanns ett visst motstånd från början, men det tycker jag att vi har övervunnit. Jag tror att tveksamheterna inför miljöbilarna framförallt hade att göra med att personalen kände sig låsta av elbilarnas begränsade aktionsradie, berättar Roland Larsson.
De nackdelar som Roland Larsson så här långt kan komma på är att elbilarna fortfarande kräver en bensinvärmare, att den tysta motorn ibland kan medföra att gång- och cykeltrafikanter inte hör bilen komma i tät stadsmiljö, att de haft problem med en elektronikbox och tvingats till ett batteribyte.