Enligt ett EU-direktiv ska 85 procent av en bil kunna återvinnas redan 2006. År 2015 ökar kraven då 95 procent av alla delar vara återvinningsbara. Av dessa ska 85 procent gå att återanvända eller mekaniskt återvinna och 10 procent får energiåtervinnas.
Av en bil som tillverkas idag återvinns redan ungefär 75 procent. Nästan allt detta material är metaller. När det gäller den återstående fjärdedelen av bilen så består den till stor del av plaster som är betydligt svårare och dyrare att identifiera, separera, återanvända och återvinna.
Bilindustrin har länge använt sig av en stor mängd olika plaster som dessutom ofta blandats i komlexa material. Många av dagens biltillverkare använder polypropen förstärkt med glasfiber för till exempel paneler, stötfångare, instrumentbrädor eller delar till säten. Problemet med den plasten är att när polypropen, som i ren form är återvinningsbar, blandas med glasfiber, som också är återvinningsbar i ren form, så blir den inte längre återvinningsbar eftersom det bildas en komposit.
De brittiska forskarna vid Queen Mary universitet i London har samarbetat med tekniska universitet i Eindhoven i Holland och fyra olika industriella partners, Lankhorst-Indutech, BW Industrial, DSM och Polynorm Plastics som alla medverkar till att kommersialiserar tekniken.
– Tillverkarna måste börja använda rena plaster som ska vara helt återvinningsbara till en rimlig kostnad, och samtidigt ha rätt styrka för att passa biltillverkarna, säger Ton Peijs, doktor vid Queen Mary universitete och ledare för forskningsprojektet.
Den teknik för att tillverka ren polypropen som forksarna har arbetat fram kallas PURE och bygger på att glasfibern har ersatts med starka polypropenremsor. Remsorna läggs i ett speciellt mönster som bildar ett tunt lager polypropen. Lagret med remsor pressas sedan samman under värme. Genom att sätta ihop flera dukar kan man sedan bilda starka sektioner.
– Vi håller förnärvarande på att forska om dessa dukar har potential att också användas för att tillverka till exempel bildörrar eller andra bildelar, berättar Ton Pleijs.
Den nya metoden gör inte bara bilen mer återvinningsbar. Den bgör också bilen mer miljövänli. Polypropenduken är ett lättviktsmaterial som bidrar till låg bränsleförbrukning och därmed sänkta utsläpp.