Det är Ecogain Biodiversity Index som står bakom undersökningen, som granskar storföretagens hållbarhetsredovisningar och hur de rapporterar, identifierar, sätter upp mål och genomför åtgärder om biologisk mångfald samt
Vattenfall toppar listan – för andra året i rad
Det är första gången undersökningen genomförs i hela Europa. Tidigare år har endast företag i de nordiska och baltiska länderna granskats.
Vattenfall, som tar hem segern i år, toppade även förra årets lista.
FAKTA
De högst rankade företagen i Sverige 2022
- Vattenfall AB
- Aak AB (Publ)
- Ikea (Ingka Ab)
– Att vara i toppen av årets biologiska mångfaldsindex är verkligen ett erkännande av långsiktigt och ihärdigt arbete av många Vattenfall-kollegor. Det är av högsta prioritet att fortsätta att minska vårt fotavtryck för biologisk mångfald genom att uppfylla våra klimatmål och genom att skapa positiva effekter genom våra biodiversitetsprojekt och FoU-investeringar. Energiomställningen är avgörande för att stoppa förlusten av biologisk mångfald och vi gör vårt yttersta för att våra investeringar görs i samexistens med naturen, säger Anna Borg, VD på Vattenfall i ett pressmeddelande.
Positiva trender
Undersökningen visar att företagens hållbarhetsrapportering om biologisk mångfald går åt rätt håll. 2020 års granskning visade att inget av de svenska företagen hade satt konkreta mål i linje med vetenskapen för biologisk mångfald. I år ligger den siffran på 10 procent för svenska företag och 14 procent för hela Europa.
FAKTA
De högst rankade företagen i Europa 2022
- Vattenfall AB
- Engie
- Stora Enso Oyj
- Louis Vuitton Malletier
- BASF
- British American Tobacco
- Unilever Plc
Går för trögt
Samtidigt visar undersökningen att processen med att införliva biologisk mångfald inom verksamheterna fortfarande är långsam. 31 procent av de företag som granskats inför årets Ecogain Biodiversity Index har inte nämnt biologisk mångfald i sina hållbarhetsredovisningar, skriver Ecogain.
–Alla organisationer har någonstans i sin verksamhet beroenden av och påverkan på biologisk mångfald. Att identifiera och kartlägga dessa är det första steget mot att kunna sätta en strategi för sitt arbete med biologisk mångfald. Det innebär att man också kan vidta åtgärder för att långsiktigt säkra sin affärsmodell, säger Fredrik Höök, VD på Ecogain i ett pressmeddelande.
I höst expanderar rapporten till att även inkludera USA:s största företag.