Idag finns inga möjligheter att göra avdrag för klimatkompensering, det vill säga för investeringar i utsläppsminskande åtgärder utanför den egna verksamheten. Det vill regeringen ändra på. I en promemoria som nu skickas på remiss inför budgetpropositionen i höst, föreslår regeringen att företag ska kunna köpa utsläppsrätter för att klimatkompensera och sedan göra avdrag för kostnaden. Detta gäller för företag som inte omfattas av EUs system för handel med utsläppsrätter och bara ifall man sedan plockar bort utsläppsrätterna från marknaden, det vill säga att de inte används.
Skandaldåligt
Men enligt Mattias Goldmann, vd på tankesmedjan Fores, är förslaget skandaldåligt av flera skäl. Den ena anledningen är att det bara blir direkta utsläpp som blir avdragsgilla. Utsläpp i produktionskedjan, som exempelvis från underleverantörer, kunder eller transporter räknas inte med.



