När Åhléns nu går in i slutfasen av sitt arbete med en ny hållbarhetsstrategi är det ett tema som dominerar: hur väsentlighetsanalysen faktiskt ska styra verksamheten. För hållbarhetschef Nina Vikkula, som tillträdde i februari, är det avgörande att analysen inte stannar i en rapport – utan blir ett styrningsverktyg.
Hållbarhetschefens recept: Tre byggstenar för att översätta väsentlighet till strategi
STRATEGI Många kämpar med att göra väsentlighetsanalysen operativ. Åhléns väljer nu tre byggstenar som ska bära arbetet framåt.

Nina Vikkula. Foto: Pressbild & Adobe stock.
Någonting är fel
Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Miljö & Utveckling premium
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
Redan prenumerant? Logga in och läs vidare.
– Den nya hållbarhetsstrategin kommer att bygga direkt på våra väsentliga frågor. De avgör var vi ska lägga vårt fokus, säger hon.
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


