– Först och främst måste vi inse att godstransporter tillför stor nytta i vårt samhälle och att vi alla är beroende av att de fungerar för att vi ska kunna leva ett gott liv. Tänk hur det skulle se ut om mediciner och livsmedel inte kom fram, eller om avfallet inte transporterades bort. Redan efter någon dag utan godstransporter är det flera viktiga samhällsfunktioner som påverkas eller helt slås ut. Men vi måste hjälpas åt att ställa om till ett mer transporteffektivt samhälle med mer klimatsmarta godstransporter, säger Pernilla Hyllenius Mattisson, affärsområdesansvarig verksamheters transporter, Trivector Traffic.
Experten: Så får du klimateffektivare godstransporter
Transport Som transportköpare finns det en hel del att göra för att minska de fossila utsläppen. Och det handlar inte bara om vad som finns i tanken. Pernilla Hyllenius Mattisson på konsultbolaget Trivector Traffic lyfter på locket till verktygslådan för klimateffektivare godstransporter.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
Det första en företagare som är beroende av transporter bör göra är att se vad man kan göra i egna verksamheten och dess grundförutsättningar.
– Vad går det att göra här och nu? Ett företag som står inför byte av lokaler eller en nyetablering ska absolut ta transporter med i beaktandet vid lokalisering. Och alla företag kan genom kloka val bidra till att effektivisera och minska antalet transporter, för att undvika att halvfulla lastbilar kör ute på vägarna.
Samordna inköp mellan avdelningarna
Exempelvis kan större företag samordna sina inköp så att olika avdelningar inte beställer, och får leveranser, separat. Företag kan också fundera på hur ofta de verkligen behöver leveranser. Kanske räcker det med en gång i veckan i stället två?
– Det blir en stor förändring sett över tid, säger Pernilla Hyllenius Mattisson.
Billiga transporter leder till minskad effektivitet
Hon säger också att vi vant oss vid att transporter är relativt billiga och därför inte haft effektivitetstänk i fokus.
– Tiden har varit överordnad miljöpåverkan. Vi har vant oss vid snabba leveranser, men i många fall behöver vi inte ha varorna inom en, två dagar. Med ett ökat klimattänk och med dagens bränslepriser tror, och hoppas, jag att mer effektiva transporter kommer i fokus.
Dialog är vägen framåt
I kontakten med en tänkbar transportör eller speditör tycker Pernilla Hyllenius Mattison att man som transportköpare ska eftersträva dialog och samarbete.
– Berätta vad du som köpare vill uppnå, till exempel att halvera klimatutsläppen från transporter inom viss tid. Fråga transportsäljaren vad de kan göra för att du ska nå målet och – kanske ännu viktigare – vad du som köpare kan göra för att underlätta för transportören att nå målet.
Lyssna på transportören
Kravet på leveranstider kan vara avgörande för vilket transportslag transportsäljaren väljer.
– Är det tio timmar blir det kanske lastbil. Men får de längre tid på sig så kanske tåg eller båt är ett alternativ. Ge transportören chans att hitta ett effektivt upplägg.
Tidsfönster för leveransen kan du som köpare också fundera på, längre tidsfönster gör att säljaren har bättre chans till effektivare transporter, liksom förhandsavisering i god tid om kommande, eller ändrade behov.
– Om alla verksamheter vill ha leveranser vid samma tid på morgonen får vi inga effektiva transporter. Kan du som köpare tänka om?
Orimliga krav inte konstruktivt
Som privat aktör går det förstås att ställa nästan vilka krav som helst, men det gäller förstås att ta hänsyn till vad som är rimligt, med tanke på behoven och marknadens mognad.
– Nu börjar det till exempel bli möjligt med tyngre transporter med ellastbil, eller till och med vätgas. Men som köparen kan man inte ställa orimliga krav, då blir det svårt att landa i ett bra upplägg, säger Pernilla Hyllenius Mattison.
Längre kontraktstider en fördel
Längre kontraktstider, minst fem år, är en fördel, anser hon. Det ger säljaren ekonomisk trygghet och möjlighet att satsa på till exempel fossilfria fordon. Det ger också köparen en möjlighet att trappa upp kraven, särskilt om marknaden just nu inte är mogen för vissa krav.
– Som köparen kan du kräva att ”efter två år vill vi att ni uppnått det här och efter fyra år…”
Det är inte så lätt för ett åkeri som har en viss fordonsflotta att ställa om direkt, men de byter ut sina fordon regelbundet och då kan man som köpare vrida marknaden mot hållbarhet.
Viktigt att följa upp
Kraven du som köpare har ställt ska också vara tydliga och gå att följa upp. Och har man som köpare ställt krav ska man givetvis följa upp dem.
– Annars blir kraven tandlösa och ointressanta.
Uppföljning kan vara att begära in körjournaler, färdskrivare och statistik över vilka fordon säljaren kört med och vad de tankat.
Att helt enkelt göra stickprov och kolla vilka fordon som kommer med leveranserna är ett lätt sätt att följa upp.
Viktigt med fokus på problemlösning
Klargör också i avtalet vad som händer om kraven inte uppfylls. Får säljaren en viss tid på sig att uppfylla kraven? Blir det sanktioner? Bryts avtalet?
– Men jag tycker att fokus ska vara på att lösa problemet, från både köparens och säljarens sida.
Finns det något mer man som köpare kan göra för att minska transporterna?
– Dela data. Det går många lastbilar ute på våra vägar, men de är sällan fulla och vi måste tillsammans hitta sätt att bättre utnyttja den kapacitet som finns. Det pågår en del projekt nu som fokuserar på hur företag kan dela data med varandra för att hitta mer effektiva lösningar. Vi är till exempel med i ett projekt kallat ”Transparenta transporter” i Helsingborg där staden försöker hitta möjligheter att dela sin transportdata till aktörer i branschen och överlåta affärsmöjligheter och effektiviseringsmöjligheter till dem, säger Pernilla Hyllenius Mattisson.