Studie: Magnettåg kan vara bäst för klimatet och kosta minst

Innovation Magnettåg skulle kunna vara bäst för klimatet och samhällsekonomin. Det slår transportforskaren Henrik Ny fast i en färsk studie där han rekommenderar en ny utredning om Sveriges planerade höghastighetssystem. Trafikverket säger nej.

Studie: Magnettåg kan vara bäst för klimatet och kosta minst

Henrik Ny, som forskar om hållbara transporter vid Blekinge Tekniska Högskola, hörde tidigare till falangen som avfärdade magnettåg som något futuristiskt och som inte hör hemma i Sverige. Men en debattartikel fick honom att öppna ögonen för transporttekniken.

– När jag undersökte saken märkte jag att det faktiskt är en ganska intressant teknik. Tyvärr verkar det som att de flesta har den inställningen som jag hade i början, att magnettåg är något för en avlägsen framtid, säger han.

Samtidigt som Henrik Nys intresse för magnettåg växte, intensifierades den svenska debatten om snabba landtransporter. Där tyckte han att alternativet med magnettåg lyste med sin frånvaro.

Henrik Ny, universitetslektor vid Blekinge högskola, forskar om hållbara transportmedel.

För att dra sitt stråk till stacken beslutade han sig för att göra en studie där han undersökte saken närmare. Det var för 1,5 år sedan.

Magnettåg bäst för klimatet enligt studien

Nu är studien klar och resultatet publicerat vid Blekinge tekniska högskola.

I studien jämförs tre olika framtidsscenarier för snabba landtransporter, utifrån krav på ett hållbart transportsystem. Det första scenariet är att uppgradera befintligt system, det andra att bygga ett nytt höghastighetssystem och det tredje att bygga ett järnvägssystem med magnettåg.

Studien konstaterar att alternativet med magnettåg skulle kunna ha den ”bästa potentialen att möta privatpersoners och industrins transportbehov och samtidigt skapa fördelar för samhällsekonomin med minst miljöpåverkan”.

– Studien är inte helt fullständig, men den visar att det kan finnas bättre alternativ än det som nu planeras. Det jag vill är att man faktiskt gör en fullständig utredning. Nu har man tyvärr inte undersökt alla relevanta alternativ, vilket jag tycker att man ska när det handlar om en så stor och kostsam investering, säger han.

FAKTA

Så fungerar magnettåg

  • Magnettågtekniken, eller maglevtekniken, innebär att tågen drivs framåt av ett magnetfält och svävar över en farbana av betong.
  • Magnettåg kan uppnå hastigheter som är jämförbara med jetflygplan (550 till 700 hm/h).
  • Det första kommersiella magnettåget öppnade 1984 i Birmingham, England.
  • Idag finns det magnettåg i kommersiell drift i Japan, Kina, Sydkorea och Tyskland.
Källa: The International Maglev Board

Snart väntas beslut om höghastighetssystem

I november 2021 presenterade Trafikverket ett förslag på en ny nationell plan för Sveriges transportinfrastruktur. Där ingår ett höghastighetssystem. Förslaget är att installera stambanor för höghastighetståg mellan Stockholm, Göteborg och Malmö.

Enligt beräkningarna kommer kostnaden för systemet att landa på omkring 295 miljarder kronor. Nu pågår beredningen av beslutet och i juni väntas den första etappen av planen fastställas av regeringen.

Vad tänker du om Trafikverkets plan?

– Att de inte tänkt igenom den ordentligt. Jämfört med ett järnvägssystem med magnettåg skulle det innebära mycket mer betong, mycket mer plats i skogen, mycket lägre hastighet och mycket mer arbete, säger Henrik Ny.

Men ett system med magnettåg skulle bli väldigt dyrt?

– Det är också en missuppfattning. Troligtvis skulle det i förlängningen kosta mindre. Magnettåg kräver bara hälften så mycket betong som traditionellt höghastighetståg på brobana och behöver inte lika många tunnlar eftersom det mer flexibelt kan gå upp och ner runt hinder i landskapet, säger Henrik Ny och fortsätter:

– Detta gör att installationen troligen skulle bli billigare och dessutom skulle det friktionsfria magnettågssystemets underhållskostnad kunna begränsas till omkring en tredjedel av alternativets.

Trakikverket svarar på kritiken

Christer Löfving arbetar som strateg på Trafikverket. Även han ser flera fördelar med magnettåg, men menar att tekniken inte är tillräckligt beprövad för att bygga i Sverige.

– Vi har utrett tekniken, men kommit fram till att det är för osäkert. Samtidigt följer vi utvecklingen i andra länder. Det är inte helt osannolikt att det kommer att ske i framtiden, säger han.

Enligt Trafikverket är det endast det magnettågssystem i Shanghai som kommer upp i den hastigheten som skulle vara aktuellt för att installera i Sverige. Det är en sträcka på tre mil.

Christer Löfving, strateg på Trafikverket, anser att magnettågstekniken är för osäker för att installera i Sverige.

– Vi kan inte börja bygga ett system som är så kostsamt och omfattande och som inte har prövats i stor skala någonstans i världen.

Borde inte Sverige ligga i framkant?

– Jo, det borde vi och det gör vi inom många områden, men just när det kommer till det här backar vi ett steg och låter andra länder gå före, säger han.

I sommar ska man troligtvis fatta beslut om ett nytt system. Finns det en risk att man förhastar beslutet om det skulle kunna finnas en bättre lösning?

– Det tycker jag inte. Vi har utrett det här och någonstans måste man börja, säger han.

Så det blir ingen ny utredning?

– Nej, inte som det ser ut just nu.

Även Henrik Ny anser att det är dumt att vänta för länge innan man bygger en ny höghastighetsbana, men tycker att alla fakta ska ligga på bordet innan ett beslut fattas.

– Vi ska inte luta oss tillbaka och tro att tekniken löser allt och sedan blir det bra. Om vi överlämnar detta till marknaden är risken att vi flyger mer och bygger fler vägar. Något nytt och bättre behövs. Jag tycker därför att man borde utreda de alternativ som finns, så där får de bakläxa.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.

Det senaste