Marie Baumgarts: Framtiden behöver modiga hållbarhetsledare

Hållbarhetsarbete Flera viktiga slutsatser drogs när hållbarhetsprofilerna Marie Baumgarts och Sasja Beslik bjöd in näringslivet till rundabordsamtal.

Marie Baumgarts: Framtiden behöver modiga hållbarhetsledare
Marie Baumgarts och Sasja Beslik. Foto: Peter Knutson/ Adobe Stock

Det händer mycket inom företagetens hållbarhetsarbete, men det går för långsamt. Det är fortfarande svårt för många företag att koppla sitt hållbarhetsarbete till affärsmodellen och det finns mycket vilja och kraft hos företagen, samtidigt som många upplever frustration. Det var några av slutsatserna vid KPMG:s senaste rundabordssamtal där inbjudna blivande hållbarhetsledare, ledda av hållbarhetsprofilen Sasja Beslik och Marie Baumgarts, partner och hållbarhetsexpert på KPMG, diskuterade hållbarhet.

– Det är som lite som med rubiks kub. En sida är ingen omöjlighet, men att få ihop hela kuben kräver en annan komplexitet. Historiskt inom hållbarhet har vi jobbat med en sida i taget. Men nu kräver taxonomin och annat att vi måste börja jobba med fler sidor, säger Marie Baumgarts till Dagens M&U.

Under mötet tog Sasja Beslik också upp det faktum att de flesta företag i dag gärna pratar om mål och hur hållbara man ska vara 2050. Men att väldigt få pratar om nuläget och det faktum att vi i dag går utanför de planetära gränserna på alla håll och kanter.

Bland de centrala ämnena fanns vikten av en tydlig hållbar värdegrund som avgörande för förändring. Deltagarna konstaterade att många företag ännu inte kan formulera ett övertygande svar på denna fråga, något som ansågs vara en svag punkt i hållbarhetsarbetet. Även världens begränsade resurser togs upp som en avgörande faktor, där nuvarande system bedöms vara otillräckliga för att hantera resursutmaningarna.

En annan fråga som lyftes var behovet av att hållbarhetsledare blir mer aktiva och modiga i sina organisationer. Även om regelverk bidrar till förändring anses de inte tillräckliga för att omforma affärsmodeller, vilket understryker behovet av nya drivkrafter, såsom en stark värdegrund för hållbarhet.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.