Modedesigner tar fram klädkollektion av återvunna arbetskläder från Spendrups

Avfall & Återvinning Svenskt Tenn-designern Nhu Duong lanserar tillsammans med Spendrups en klädkollektion producerad av återvunna arbetskläder från bryggeriet i Grängesberg.

Modedesigner tar fram klädkollektion av återvunna arbetskläder från Spendrups
Spendrups

Nhu Duong, har varit verksam i modebranschen i över tio år, och har bland annat en bakgrund på Totême och har designat kollektioner för Svenskt Tenn och Weekday.

Nu jobbar hon med kollektionen ”Free From”, som är ett samarbetsprojekt mellan Nhu, The Naia Initiative, APLACE och Re:textile, som är en del av Textilhögskolan i Borås. 

Spendrups
Nhu har inom ramen för det samarbetet valt att utforska vilka möjligheter som finns att producera mode hållbart i Sverige idag, vilket ledde fram till ett samarbetsprojekt mellan Nhu, The Naia Initiative, APLACE och Re:textile, som är en del av Textilhögskolan i Borås. FOTO: Spendrups

– I våra samarbeten har vi verkligen lagt ner tid och kraft på att hitta människor som vi inspireras av och som passar oss, vad vi står för och framförallt hur vi vill agera. Nhu är för oss en sådan person. Hon är nytänkande och nyskapande och utmanar ständigt konventioner och har ett progressivt arbetssätt, vilket känns helt i linje med det vi gör, förklarar Anna-Stina Hallberg, marknadschef på The Naia Initiative. 

Arbetskläderna får nytt liv

Merparten av materialet i kollektionen kommer från återvunna arbetskläder från Spendrups bryggeri i Grängesberg. Istället för att kasseras har arbetskläderna nu fått en nytt liv genom Nhu Duongs kreativitet och Re:textiles kompetens i att skapa cirklulära flöden inom textilbranschen.

Spendrups
Projektet har döpts till ”Free From” och resulterar i en svenskproducerad modekollektion, baserad på återvunna arbetskläder från Spendrups Bryggeri i Grängesberg. FOTO: Spendrups

– Genom att återanvända arbetskläder och tekniska material från exempelvis krockkuddar, omvandlas textilierna genom att addera och ta bort funktionella element. Resultatet blev därför en hybrid mellan dåtid och nutid, funktion och icke-funktion och mode och icke-mode. Vi har täckt över gamla loggor och slitage med grafiska prints och vi har tagit vara på alla delar av plaggen, vilket gör att vi bara har producerat så mycket det finns material till, säger Nhu Duong. 

Kollektionen släpps i samarbete med modebutiken Aplace, och kommer att säljas exklusivt i deras butiker och webbshop med start den 15 april. Priserna kommer att ligga mellan 500 och 5000 kronor.

Läs mer: Ny forskning: Cocktaileffekten oroar forskare

Vårt nyhetsbrev

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Jag godkänner att Miljö & Utveckling sparar mina uppgifter