Hur vi använder marken påverkar både utsläppsnivåer och samhällets förmåga att stå emot klimatförändringar. I det EU-finansierade projektet RethinkAction, där tretton organisationer från nio länder ingår, har forskare utvecklat ett digitalt verktyg som synliggör sambanden mellan markanvändning och klimatpolitik. IVL Svenska Miljöinstitutet har haft en central roll i projektet – och ser nu hur den nya plattformen kan bli ett viktigt stöd i klimatarbetet.
Nytt verktyg visar hur markanvändning kan bidra till klimatmålen
Forskning Hur påverkar våra val av markanvändning klimatet – och hur kan vi fatta bättre beslut? En ny digital plattform utvecklad inom ett EU-projekt ger konkreta svar och verktyg för att väga klimatnytta mot andra samhällsmål.

Sofie Hellsten. Foto: IVL / Adobe Stock
Någonting är fel
Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Miljö & Utveckling premium
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
Redan prenumerant? Logga in och läs vidare.
Arbetet startade 2021 och har pågått i nära fyra år. Den digitala plattformen som nu lanseras är projektets huvudsakliga slutprodukt, och har flera användningsområden – från strategiskt beslutsfattande till undervisning.
x/EQawQePz1aaJecImgNt+EGleLTfxGIrCym6+pQKKshjSI9VwVK9vypPsI+KUSWUXP1KqMQFRm2kQk7XgZkJrDcEFTqv3hdeBTC83Rgk13C0/WfVQc544T7i4MRsGtFjVF/eOt6JFm8RECoGnm0GtGpeUIwbt96bTSDATYy4bkhxlles93sWVZY4IIc+zi2thLHFLndynypZWdx2PvayiuCuk65EVFZGOQxx98tfQX0SJYia3wk4tZayNh0mw3dXn31xb47MgAl0fhLg4HLKdLS4W32xHYjU+dg4v5tJ8/XrFkt4hDYV5R9UFfOGt398p7hP/5qRLylW5f4ozcg7gXd5910J+3BFWQA9WxXLmGkcGjPtgob10MGzD6X131Y2EZqwSd7nWmhBndL8m9sYn99QASQqr+WqCknF1VWbbZRjSwu9NspqflMdTbAVPjtBbJHUNFzSWy+LsLYB8HjiXLTk9IXztN5ehx6SeT2/OLrNiRghHg/buEc6TZHoO+SKYUUHW3lgfQ8M5ZGdz1al4RO+jAcnVPdxkBXDJH4bXYeaR7TU383rTiTMFxtWRaGntmKT2MDg2y0VZdINluWYN3qa2spJufWeFCBDTGyAdyYd4CURBeITzOrC45A/2sSOVat1o/2oyaPp3aQV8h716VZe1+MLDXjRYiW/k7j7wDCAjy+PEiE7r91GzN96R+6QfkEBd6LbZNowkzZXiMIYfKEjZbDTfZ1BZlizxaoviHlLcFcFykqCfiVqhiL5l5T1ODbyhB3e0sN+r8vhUs9v8uOOaZ4Kh+QdyoaJWm3yOBmroQwq71lYL2kz4DmsbIlbX4MSq11/+s6lChIwabl5xCEvLMvuALDc7Mkpc2nG462+rC39iVyol3b1uAspepkXCcucOCKZt3VsW5P9vaysWpskZ9b4gFEp7v1wJGjZjC/ER3CztCgdoOCd1PiZgvtdI4KLtDhYTU6X5YXDyyUxSUCGX6ZHy54jx0foAaMzPIMqVDdrZQq3EuWAZ8vIXtRwD0qJLoyWJ7SKP/8hZDW1npGxyue1Wqa/WqMpcSESpytnU9tEylcUsbb/dqg3pnoTxNtLtvFhd+peYqISSBHG2AoCOU5gebIbx8zE2H+ak8anK3qAqRCD9Ubvd1RUlw/XqZOPchEMQ03jJE3glF+0EAYNF4IBUnTRTJoILrz9Krw4XtdySMYhftgGWLINPMAZsqSHMgWbsk/jSgSHGk5OFp92HK58MB++Dd8kJ0S/jcOZR0DRifrCEFaCEfeMmd+Zcnw+ido2M41znmrytFBiXLdopsuax2rS+dDtU/IDsSehK5NareXaHkTJa2DjN+8QrIqIM7blPbw6XLhYfiHVrldkJTJrPsHXMZdPSX1K2GtEsbnQ9zr4TRfZnrvvFQ4l8pqfsL9InYLsZJPYp2Ux/hFmwcoH66TzmUrh9h2zraMK/R0hgablStyMUUymDyeJeb7GyEr3z8YJ+UkjApuVfs9VgaRwm89FcsZUEq82LxB34FnMwwBSxp18XbgCJEh2zs4fMOqKSik18DlW93H+tP+F/4/ScK+bFmbJLvqyWsRGFzB7mo9Mkwi49Xm0UI2T9GV72F/56ZH9jmvEireQDbm1XwCdm8xZ64vE6fnBl6hfbpxZq8P4e56OTUwkLecteVbufH1IgJ9ywaR2WOxoqF8UhK/2kOPcRVNH/dZVeWw9PIp3LzWieKGqLm+RNCrUMEDyitN65mT9m3VoEIGTJhMUBf+r4sQ8XPo1a3IJj8KkHL0bjYVraa7+4rssfvaXebS/pstocgeHqgPetEHBQZsbvOUY5RtOOnBDrzTQHDlPS3U5DAg+Da9rZVDfXwgwdheIe2UtfHyj0+qZISZYi+Hiq1/KNgZ6b2cjsQFeEeHK6RKZKkFupxIeW46iShL7DH8oVtOD0S7mXQhONoWDDj0MpG5T4m1L0JHQliBsEYAUEDKEvlFBQDQpkhRaldPsbIz0Z/FTQsCh8QxNpNuQm/MeMQGbgzZEaJ+x/pu/3XN40OSHwFhGGVk0QbzCPfozENW59vDFpIfMTlW4mByGhPOXgbcqL4ZIoYQu8j7aRdu7ShfrrO0bI9mtq3I8/sMCKgv9fpgymmQ8kEa0cfpi7A3mSZDGa9pzc9B8acWsZHJwxKZhm+neLcJzBiPbVrZDwes021DmdQHd5GZyPEa9/nj2Y5yt44NZPvX5NEoBrhf43VdSgn7bZyrmR/TGdzGz8rAD0+EQ0Toe90lcIpKw5WsUreX4/16Ypn0/YSZc1+ruBTzkbbGPDCi+R5Mz1x1NqOkpaDSXVT8o5NUNlhCQAcesmD8ZdFezZmeTUwhLAPekVviMz6OArFiLJPRPyO2L6Z+NhEUABujYdYJ2X7AnKQKa8VInqbrR4SOmW3vvWSBCO3nIp280y/uCJ2QTdGiyEOnAG+1eAd8cJnTeL3nlU2neFefCA7vryE2fAPeaJreYUt/ClAzWXPtSku6EFX5lHPr+doAlOjIYqcByF6+2kWjHx5Quwdgz1CojzPiBL37e2ZPgFWlRT616oq7Q4EHhSLE6U1/Hs1LKHmP1SXg2JrqRhXFuzUoNVwJHyddNO3gXFmlqspRfEIKk76ANSjQUyLMtQo+W9QGkA0TNFhi874b5YN8xjC8lDWO43R2+HBymbYKzpYo6r0Z6ZR4L+2IXwal2g+04IRY/5BCUorjltTXIdhe3qFemSbDVa5yaMtS55JLG4Vov3TL2kJi2Z47Vo3xk0VDFTjc9XPv/KQnfeQaOyy0mDUkv6nacmlwj/gmeejnEx1YpNF1qtEsIwZVJiuf2cuCTghJax0cpPBwRumbaFePFM58xWHp+8TgWApt+IHhRdTJVQQXT/MlXBgyPq08DEzSuTH5atiO7r1iPaf5nkTOwKdnymX4MqWtoDeU4IC7jWQqzZ1Ku4mL1sX1EIAMNUk2P3rDM0cvQHzLt9JOk5lXsu68JPoV0Ksz2QTa829uxGIy7JX0+v/rKYC2lQsH89DmGslY5L4h91KbfBJtmZJDF3b12iSH5AvGNhR+h7Cb3hOF50zjG1LSXYNBh2I5gCIUIQS1XDHRyipOius3HP8K1nuYgwpPBeQlYocZH0+EC5Vsps11ul6MLtm4elpFVSAs06RDb5u+QFPDk/tEFwQ/oG/bKUbsyieiyjgMhJP6IjHxnjsxu+Ee8hL7996ChZKpkGWn2r4sUCo7TmmFxsLsg4nQiUURNCMI5l3zI6ZFDdkaG05Z6kQ6zR/mxXMkCIk2H8BEE+KUsioGDAhusDU0o50tNx2uDFlbyqJJ14nXZHlLQC/uOHlOv8hEVxTlqNAOMZCM4HwLFqFn3g0W8KrpE/H9tt2rEcdlWToFj1zhmDBiXVnVtwZyGqM8Hd5iH1dIO9jMrYxBsgQW6p8cufvF/aHloBP7uKOnBDSBJXqcSRFSYnyd/xIo/zCbpFNsxWS4s58FVtr+BgTFYwUXV/GXfTQbldZ8j6Ewyb1qq+D77JLeXDkR+Gnxafj/TlDFibVvgTQv/gRKlxayHDbFU2L5Egjmtm+l6n2LYtLRtZm7E3AJHFIRhBvF20zl/cSuop60T6weRcbeTzLxKPfWpfDTf24esxiMBWYiQvuA4HjIMqwXjBtuvEYcrX9OsynsOz4nK46NojVmSWmgDtI0iQLMir7e0qe51XcCMpop48kiNTPLu8pKYJODwaENWR1mmMN/54Z5ia3m9WWMpcYUcMuvu1+9Ubyljt3LUGH5WU7ijdmZP8YXAK5iF/HcuoyYM9LPMPHcx5svKngzJnDhmIHhQXE+dKAya8Lu02AQ0QxLZoT0ufJF0zGjUk+xbkbUSQ16m4F1aY1ZAakr6V7lwvuUfwrOhhNVOykVoa48C+gZ0DkOJ0WsWyKPtfqOC9Qsj29EExqlJ5dP+8tkRqnwyQcIrK+8brkdWhiIboJZ3O56tv1bazyMcq2zpdTdV2PB8fvEkbfWaioOY6ovX8m0aYTObpcYCH4xER//ev+7gXRHP0CZLWJiZ1Pd6F054pGJ34HbJDlM/PIFpsfViyMeDz3mP+dpVT3IkCs+USebFo399PGTnlU+RYm6+LOP4ccylrMNnaPwb9PB6yH5dLFX7cRCMR+0ePRpECEvObWaVX8nibr6mP/oXMMT+Wz6iL/Gy3WG6OY7D5JnOYE4lVr3A13WIlb8syeZn1oS/Bez1F13ihWDjNKFL8v+gEw78frbUjnWGD9dI5FrhnwJqPIqP//TCy7sylSbG5L+acmtoI0Q4tLAnylfUvpGVvGzC1/ewR56VVVJmE2a3vJuFweFcHJl97BS+g6TDO0H8FPlNf02nh+YhODOsTCNKR5hexXcodX0H55Se1dw73J+iypwhkCxol4x/CdgQs6vyIsrrQf73ZeFihmTzRIEsa9ZzXkI2MT/auI8YdQutX+RUeR+ZEdUmAsxzs/PrhCEfAfWB4Oubr8IPgbBR8h3yxj4chFu8EZ76qW8A6AFJeNAr1SwzaRwOUhgQMl2E3xQCLMGzD2qwyuwjDK8VQvT2qn44SH1Z2rdi6/mtqwjsPuaRQcG/t+92TYam+IuC/a8LHmd3NfJm9h6g8+cpPQsh65dxWHf8GvZZ5H5iTLDwIsDmxqA0u9Sxd7LRjmaY+/muUiJatgQok2p5o+LJLsVw2TsO4GxPZr14Keg4XUrK3XLWDlGk+LGN8VUfCBjtp5jjv2mbxvtkYQch8XadvuPdyeAjp+sNwTRYoicffnyA/a14VnHXoeMWYzIKpcr/5iJ4kWnwecBXEkHiihmKdwRFhvVsjmW52q16SAtl6s+T5t6WtrIxvphs2OPMfkMMaYYiOe3zJgCQRaUCU7O6GmZ3WcHDreJz0NYssmqKQuyaWDb8AD3xD9HEAi45oASfG6gk8kYAlN4LoKV+p0q0q6JFfxvbWO0mRheEqiywHYf+Rc7ekoH3+VCjodFyBs6ClLEh83sDqSo88u5OQ4bn/1vTWu5mYIE1JuPFxWMmMZJlHuieuv5oejagGd31rfdh+tSkrxu6JceyK83i5a7mjc1x6KRBRPMQSx9Nkh59ytoAJHcPd2I/XxAIYGk/uIJBtjSUAGCZeE0z8M9gVHAM9nuwj/k0du7/mZgTCO3W0FH0x+MDzQ4jyFRnZv3A7z3NvruI3YdWwjSpXko4vyOFDdNitUw5/Ed+P9woAOyi1tB91B0gGGjihYI+n3rviYSYCJc/RfHqtZyWQIgTbFIA1gEYO7FwIMNPjnbHbaGnqcrvzrrDplqPchKR6xB3lU85yGM6CSgxKHePVp4ZOmp++Snl30Edw1uz0VcSvcc/+/dpnSdXXaCCYWvuVHMnnjNlsPGXaVqYIgI89C3/gaQPFKP81RD28C4ur3ffLi/m/xqXinLOl9BsqJvLdnIMN2kpj3olZ7EQP+zUOxKf6JGQnxM+AoPiAFgfjUBpdjVo1dEJzEs4ltKoPcT4HXJz0w8u6kxETpti+EPEBwjt4oHabAKYNzch2x2F4DaOmGtrSU5AYYWGHCFyHoN6PH4dKFT9elddfKXYsFTzDCmcRj+84dEepekTc6gCe7KvLUmypN59J9wNYNFJ+weyk2y+vnki6gLO0xDNIZB6Yq8tYWx9pzmJ4isGYWZ8W6WKv1Nnr6MfsQUhS9QkfIj1PP2EQD5CkBbGh7KxkaJ7U62iTac2dgDp2docEy5RwgL0xZKkwajt8poM3qC0OzkwFMIxii2IZzsrAgIy0yg9K7VR6OCQZTz5vw3zzfkzYSOJL4st0iuHrao2npCCom4bl+gsd+Ua0WQzuj80AI5LnK5U6UG8O0UtJGo+uj8bciVUgP4uVZPvRahYtbtnLgLX4o5BAzqOoP/G1vN/7WOfqKirHk9u1qK48N0rONL2yo7t+HIQRqk4SsBdjpaZzBnMHvn6dtSgdr1oMnu1Tb7ZjII8nMRthwKw+jO1jG0kK4k+gsl0cfvCVQwndrzWT9U0q2LioAubucbv/yhKU/79SwCEAcPIq4YxxHju4aed8XyjNBd7+flSeAZW0jp2XT8EJ3/Fdj90FwrDKmuuY3qotmGDv9v1DmVYV6+Pv8EOAulj194Sw2KqVZgcGha0+RvVLz+L1XC/a+x/fV5MUjM7B8E3l4qJRMEwQZd1jT2Z6rxJnwLprL5elV2SolQk4RWhX3G7AXMOMu3yvlCG/EJ6tf6from7mLqEieeJMuv/AP6lBXu8BD+zWkO41R0QdS0JzKWuH3Jigk3POEpqyfoe6ird0QO6gV2ziMhj1uP4MWVH85jpDEMiBclbiI6L1bKv9Qvmw6colVwE2/OaH0GA+6aeohKll7IjQQo94eHgCXj9k4FNYeewSuGw55tqZZKQVT6/TG/YGFGLtuIlismMJwak9aSOH/dxzPE1Eizbk65BTDscGsmn7S43i8PcxFhzYMLR+tGOg7QKAt5qAK/JPOW+nsSTUT6IAh20onZ8OUbQpwSWx2DxM5D6UJxUbvb2Cg79zn36V76Dz8Nq5BVQF/MhDYqBOHr/wRlyq4Dr5yxgxvrvzHGPbK4bGk6hEbd8pCCB62T/aKGVT6+e17ph+/GpZ0uwe2DrQCh