Företag saknar konkreta klimatstrategier för affärsresor

Klimat De flesta företag saknar konkreta strategier för att minska utsläppen från sina affärsresor. Det visar en ny studie.

Företag saknar konkreta klimatstrategier för affärsresor
Foto: Adobe Stock

En global studie från branschorganisationen Global Business Travel Association, GBTA, visar att de flesta företag saknar konkreta strategier för att minska koldioxidutsläpp från sina affärsresor, trots ökande klimatåtaganden på ledningsnivå. Studien omfattar 241 företag med en årlig resekostnad på över 14 miljarder dollar.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Miljö & Utveckling premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
Redan prenumerant?

Endast 12 procent av företagen investerar i hållbart flygbränsle för att kompensera utsläpp, och bara 7 procent har infört interna koldioxidavgifter. Däremot visar studien att 79 procent av företagen utvärderar nödvändigheten av affärsresor och att 62 procent mäter sina utsläpp.

Europa har enligt studien högre klimatmognad än Nordamerika och Asien-Stillahavsregionen. Finans-, konsult- och tekniksektorerna har kommit längre än tillverknings- och transportsektorerna.

Studien konstaterar vidare att 49 procent av de tillfrågade företagen redovisar sina scope 3-utsläpp. 68 procent har hållbarhetsfunktioner i sina bokningssystem, som till exempel koldioxidkalkylatorer och funktioner för tågalternativ. Endast 32 procent uppmuntrar dock sina anställda att välja hållbara resealternativ.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.